Politics — 18 November 2011
<!--:HE-->מי יוכל לנצח את אובמה? קונדוליזה <!--:-->

במסגרת הרשימה הקודמת בנושא  (מי יכול לנצח את אובמה?) סברתי שיש למועמדים הרפובליקנים המבקשים להתמודד על משרת נשיא ארצות הברית בנובמבר  2012 בעיות יסוד.

בעת האחרונה אנו רואים כיצד מועמדים רפובליקאים מבטיחים , הופכים להיות מטרה של חיצי התקשורת האמריקאית כמו גם העולמית, חלקם נראה ונשמע כמו ליצן ונראה כאילו האחד מתחרה בשני לגבי גובה הרדידות שיגלה.

הדברים החלו  בריק פרי שמועמדותו נראתה בתחילה כמבטיחה ביותר על רקע הישגיו כמושל טקסס , אך הוא הפך לאיטו ללעג ושנינה למרות שהפגין חוש הומור לגבי התנהלותו בסיבובים המקדימים לקראת הבחירות המוקדמות של המפלגה הרפובליקאית שיערכו בפברואר  באיווה.

מועמדותו של “מלך הפיצה” הרמן קיין, שככל הנראה היה מעורב בהטרדות מיניות ,  היא ההזויה מכל בעיני ,החל מהמישור  המהותי הנוגע לבעיות המטרידות את ארצות הברית מבית ומחוץ הוא מפגין רדידות עד בורות והמשך דרך הופעותו והיתממותו לגבי הפגנת הבורות שלו.

מיט רומני וניוט גינגריץ נחשבים אנשים רציניים ובעלי ידע אך מועמדותם פשוט אינה מצליחה לסחוף אחריה איש מהרפובליקנים וניתן לומר גם את ההפך קרי; מדובר במועמדים שאינם נהנים מאהדה ציבורית כלל ועיקר וספק בעיני אם יצליחו לזכות בבחירות לנשיאות על אף הבעייתיות המלווה את נשיאותו של ברק אובמה.

ובכל זאת לדעתי האישית יש דמות אחת המסוגלת להאפיל על כל המועמדים האחרים , זו דמות ששמה כבר עלה בעבר בהקשר זה ואני מכוון לקונדוליזה רייס, ילידת 1954 בעלת תואר BA  במדע המדינה מאוניברסיטת דנבר תואר MA מאוניברסיטת נוטרדאם ותואר Phd מאוניברסיטת דנבר. מי ששימשה כפרופ’ למדע המדינה באוניברסיטת סטנפורד מדובר במועמדת בעלת השכלה רחבה , בעלת ניסיון ממשלי וכן ניסיון כלכלי (שימשה בדירקטוריון של אחת מחברות הנפט הגדולות בארצות הברית).

קונדוליזה רייס שמשה  כמזכירת המדינה האמריקאית, וקודם לכן הייתה היועצת לביטחון לאומי של ארצות הברית, לרבות שירות במועצה לביטחון לאומי בתקופתו של ג’ורג בוש האב.

זהו חלון ההזדמנויות בו יכולה אישה מיוחדת זו  לכנס סביבה קונצנזוס כלל אמריקאי הן בזכות אישיותה והן לאור כשלונו של אובמה לפתור את בעיותיה של ארצות הברית.

לאור נסיונה הרב בממשל של ג’ורג בוש מצד אחד והעובדה כי מצד שני לא הייתה מעורבת ישירות  בניהול הכלכלה האמריקאית  (אף שעל פי הגדרת המושג ביטחון לאומי בארצות הברית = כל מה שיכול להשפיע על חייו של האזרח האמריקאי), היא יכולה להביא עימה יתרונות שיהיו בגדר האס בשרוול או אם נרצה שובר שוויון.

והשאלה היא האם הרפובליקאים יגיעו למסקנה המתבקשת או שימשיכו להתבזות עם מועמדים בלתי ראויים ורדודים (כאשר בעיני הרמן קיין מייצג אותם יותר מכל) עד אפורים  דוגמת מיט רומני או ניוט גינגריץ.

שמה של קונדוליזה רייס הועלה בעבר קודם בחירות 2008, אך היא העדיפה לחזור לקריירה האקדמית שלה במיוחד לנוכח הביקורת שהייתה על ממשלו של הנשיא בוש שהיא היוותה בו ציר מרכזי , הגם שכאמור לעיל לא הייתה מעורבת במהלכים הכלכליים של הממשל.

יש מועמדים טובים נוספים שכבר דחו פניה להתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית (מושל ניו גרסי למשל) וישנו כמובן מי שהיה רמטכ”ל ארצות הברית ומזכיר המדינה קודם מינויה של קונדוליסה (פאוול) אך האם לא הגיע הזמן שישאלו את פי הגברת?

 

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>