Security — 10 February 2013
אחרי שלטון אסד -תרחיש סורי לבנוני

הידיעות הבאות מכיוונה של סוריה מצביעות על מספר רכיבים אשר בשלב זה נראים נפרדים אך אותם רכיבים עלולים להתלכד יחדיו למסכת של איום ביטחוני ממשי בצפון הארץ.

ראשית  הידיעות המצביעות על חדירת גורמים הקשורים לארגוני הג’יהאד העולמי לסוריה. –  גורמים אלו חברו ככל הנראה לגורמי האחים המוסלמים בסוריה ומשתתפים עתה באופן פעיל בלחימה נגד כוחות הצבא הסורי הסדיר.

על פי הסימנים הנראים כעת בתקשורת העולמית , נראה כי גורמי המורדים בסוריה מתמקדים עתה בעיקר בלחימה בדמשק. אם דווחים אלו נכונים נראה כי המורדים מכוונים היישר לראשו של המשטר מתוך נקודת הנחה כי נפילת נשיא סוריה תביא להתמוטטות כוללת של המשטר וצבא סוריה הסדיר יחבור למעשה לשלטון החדש.

בתרחיש כאמור יפלו מאגרי הנשק הבלתי קונבנציונלי שבידי סוריה, כמו גם אמצעי לחימה המוחזקים בידי הצבא הסורי היישר לידי כוחות המורדים.

לאור העובדה כי כוחות המורדים מונים על פי הדווחים כמה אלפי לוחמים שהגיעו מחצי האי ערב לרבות מתימן וסעודיה , אזי עם סיום הלחימה עלולים כוחות אלו להפנות את נשקם והציוד שיתפס בסוריה ל- 3 כוונים:

כוון אחד כלפי ירדן ובית המלוכה ההאשמי.

כוון שני כלפי ארגון החיזבאללה השיעי הנתמך בידי איראן, כאשר ארגוני הג’יהאד העולמי שוטמים את השיעים ועלולים לפעול נגדם במתכונת דומה לזו שנצפית בעיראק ואף חריפה יותר.

כוון שלישי הוא הכוון המסורתי של ארגוני הטרור הפועלים תחת המטריה של הג’יהאד העולמי והוא ישראל כמי שמייצגת יותר מכל את המערב.

לכאורה מדובר בפיצול , אשר יכביד על פעילות כוחות אלו, אך צריך לקחת בחשבון אפשרות ממשית לפיה כוחות אלו יתמקמו בשטחה של לבנון יפעלו כנגד ישראל משם תוך ניסיון לגרור את ישראל חזרה לביצה הלבנונית, כאשר ארגון החיזבאללה מצידו יפנה את נשקו הן כלפי אותם כוחות שיחדרו מלבנון והן כלפי ישראל אשר תגיב כלפי כל פעילות טרור דרך שיטחה של לבנון או אף דרך קו התפר של 3 המדינות .

התוצאה של הסלמה כזו עלולה להחזיר את לבנון מספר שנים אחורה לתקופת מלחמת האזרחים, אלא שעתה נראה כי מי שילחמו, יהיו קודם כל הסונים נגד השיעיים.  

מי שמצפה ורוצה שקט אחרי תקופת אסד כדאי שיהיה מוכן למלחמה.

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(5) Readers Comments

  1. אם קיים חשש שהם יפנו כלפי השלטון בירדן מדוע השלטון הירדני לא מסייע לאסד? אם יפול נשק כימי בידי המורדים,האם הם יתחילו להשתמש בו או יהיו זהירים כמו אסד,ולבסוף והעיקר, האם אבאד יתחיל להתשתמש בו כשיכלו כל הקיצים

    • אורי שלום
      ראשית שם גורם רציונלי אינו מוכן לסייע לאסד המסומן כ”מצורע”, מעבר לכך סיוע לאסד עלול לעלות למלך הירדני בשלילת הסיוע האמריקאי, ולהפוך אותו ליעד לגיטימי של אותם אנשי ג’יהאד עולמי
      אסאד נזהר שלא להשתמש בשלב הזה בנשק כימי, מאחר וושימוש כזה עלול לתת אור ירוק להתערבות בסוריה.
      מעבר לכך שימוש כזה עלול להביא בבוא העת להסגרתו מכל מקום בו ישהה , שכן שימוש כזה מוגדר כפשע מלחמה וגם הגדולות במדינות הידידות לו (אולי למעט איראן) לא יאפשרו לו לשהות בשיטחן אם תוכרז נגדו חקירה של התובע המיוחד ליד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
      האם הוא יעשה שימוש כזה בנשק כימי בשעה ששלטונו יעמוד לפני קריסה? בהערכה זהירה אני סבור כי הוא לא יצליח בכך גם אם ירצה
      ראשית הכנת הנשק הכימי לפעולה דורשת זמן, כולל חימוש אמצעי השילוח (מטוס או טיל)
      שנית בשלב שבו המשטר יעמוד בפני קריסה (ואני מניח כי הפלת הנשיא הסורי תביא אחריה לקריסה מהירה של כל האלמנטים של משטר העלאווים) קשה להניח כי מפקדי הצבא והמפקדים בשטח ירצו לסכן את צווארם במילוי פקודות כאלו (אשר גם הם מבינים היטב את משמעותן.

  2. התמונה למטה מדברת יותר מאלף מילים. אני מניח שראית את כוכב הקופים וביחוד את הסרט הישן “מכונת הזמן”: כמה שינאה, כמה פרימיטיויות . לאשר נכתב , אני מניח כי יש לנו את התרופות למצב קיצון שכזה. אני מניח שגם נתערב אם הם יפנו נגד ירדן כמו שהיה בספטמבר השחור מול סוריה .

    • התמונה למטה מדברת יותר מאלף מילים. אני מניח שראית את כוכב הקופים וביחוד את הסרט הישן “מכונת הזמן”: כמה שינאה, כמה פרימיטיויות . לאשר נכתב , אני מניח כי יש לנו את התרופות למצב קיצון שכזה. אני מניח שגם נתערב אם הם יפנו נגד ירדן כמו שהיה בספטמבר השחור מול סוריה

  3. Pingback: משחק הביליארד המזרח תיכוני- תרחישים | Gizmoron

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>