Economy Uncategorized — 27 May 2020
כפפות ברזל עטויות משי

*כפפות ברזל עטויות משי*
*סין פועלת לפי הכלל לפיו הזמן לפעול, אינו בעת שאתה החזק ביותר, אלא כאשר יריביך הם חלשים יותר.
*ארצות הברית נאבקת במגיפת הקורונה , כאשר הנשיא טראמפ נאבק לבחירתו מחדש והכל כאשר ברקע האשמות כלפי סין ביחס לחוסר שקיפות שהוביל להפצת וירוס הקורונה בעולם.
*אוסטרליה- בעקבות תמיכתה בחקירה של מקור הוירוס וחוסר השקיפות החלה בייג’ינג להפעיל סנקציות כלכליות כלפי קנברה. כאשר עיקר היצוא האוסטרלי מאוכוון לסין בכלל ויצוא בשר בקר בפרט. סין הודיעה על “חרם צרכנים” של בשר יבוא מאוסטרליה חרם המתפשט כנגד כלל היבוא מארץ הקנגורו. ( אוסטרליה אסרה עוד קודם לכן על רכישת תשתיות דור 5 של סלולר מסין ובמקביל היא שותפה בפרויקט אצ’לון שנועד לאיסוף מודיעין ובעבר עלו טענות כי שימש ליצירת יתרון מסחרי לשותפותיו )
*ויאטנאם, מלזיה והמדינות הנמצאות סביב ים סין הדרומי,- סין הטביעה ספינת דייג ויאטנמית ובמקביל משחתות סיניות שייטו תוך הפגנת כוח, בקרבת חופי מלזיה בים סין הדרומי.
* ים סין הדרומי הוא מוקד סכסוכים בין סין הטוענות לריבונות מלאה עליו, ובין המדינות השכנות לחופיו.
מדובר באזור בעל עתודות ענק של שדות נפט וגז. סין בונה שורה של איים מלאכותיים באזור על מנת לבסס את טענותיה לריבונות.
*טייוואן- האי טייוואן במקורו הוא חלק מסין, והסינים הציעו לממשלת טייוואן להנהיג משטר אוטונומי נוסח הונג קונג ומקאו , קרי:
מדינה אחת 2 שיטות, אלא שבבחירות האחרונות בטייוואן זכתה המפלגה בראשות של סו צ’ה צ’אנג המתנגדת לאיחוד עם סין זכתה בבחירות ודחתה את ההצעה , כאשר מאז גברה תוקפנותה של בייג’ינג כלפי טאייפיי . ( למרות המתיחות כ- 3 מליון תושבי טייוואן עובדים בסין.).
* הונג קונג,- סין תעביר את חוק הביטחון הלאומי החדש שיכפה על *הונג קונג נוכחות סינית לצרכי “סיכול טרור וחתרנות” בתחומי המודיעין ( אף כי על פי התקשורת, סין פועלת ישירות בהונג קונג מאז מהומות 2019)
*מכרזי הדור ה- 5 בסלולר. – אין זה סוד כי סין באמצעות חברת וואוי מבקשת למכור את תשתיות דור 5 של הסלולר למדינות המערב, בשעה שהאלטרנטיבה המערבית ( אמריקאית ) עדין אינה בשלה ומן הסתם תהא הרבה יותר יקרה. זהו למעשה מאבק על השליטה בתשתיות של רשתות הסלולר. אלא שכאן ארה”ב, על אף משבר הקורונה החריף בתחומה הגיבה ומגיבה ב- 2 מישורים:
*החרפת הסנקציות כלפי חברת וואוי ( איסור על מכירת רכיבים המכילים חומרה אמריקאית ) .
*פנייה לבעלות ברית שלא לאפשר לחברות סיניות להשתתף במכרזי תשתית . ביקורו האחרון של מזכיר המדינה האמריקאי מדגיש היבט זה ביתר שאת , לרבות כישלונה של האצ’יסון במכרז מתקן ההתפלה כאשר ברקע נמצא מכרז נוסף על רכישה של מתקן ייצור החשמל ( תחנת כוח מקומית) ברמת חובב בנגב. ( צריך לזכור כי הבעלות בחברת פרטנר חזרה לאחרונה לידי האצ’יסון).
*כל אלו מלמדים על מאבקי שליטה בכלכלה הגלובלית, כאשר סין מיישמת את שליטתה במזרח גם במחיר סכסוכים העלולים להתפתח לסכסוכים אלימים ( עם הודו לדוגמה) ובמקביל להרחיב את השפעתה ב*”דרך המשי החדשה”*, עד אירופה ומדינות כמו צרפת וגרמניה להן היא מבקשת למכור את תשתיות הדור ה- 5 בסלולר.
*במסגרת זו מפעילה בייג’ינג בהתאמה מדיניות נוקשה במקביל לשלל פיתויים הנוגעים להקמת תשתיות במחירים שחברות מערביות אינן יכולות להתחרות בהם.
ככל שהתלות בסין תגבר כך בייג’ינג לא תהסס להשתמש בכך כמנוף לחץ לטובתה. , בשיטת המקל והגזר.
בכל מקרה מלחמת הסחר נמצאת לפני סיבוב חדש.
*נכון לעת הזו נשיא ארה”ב מאיים שלא לשלם את חובותיה של ארה”ב לסין, מדובר בעיקר באג”חים בסדר גודל של טריליוני דולרים בהם אוחזת ממשלת סין, אשר הפצתם בבורסות בעולם עלולה לגרור באופן מעשי, חוסר אפשרות אמריקאי לגייס כספים בשווקים הבינלאומיים , *זהו למעשה נשק יום הדין הכלכלי* אשר פירוקו יצטרך מהלכים רבים ובינתיים מציב את 2 המעצמות הכלכליות זו מול זו, כמו 2 מתאבקים סומו המגששים האחד את צעדיו של השני.
היכן תהיה נקודת האיזון? הרטוריקה בימים הבאים עד הבחירות בארה”ב בנובמבר תגבר , אך להערכתי למעט צעדים שייעודם הגנה על חברות אמריקאיות בדגש על קניין רוחני , לא יהיו צעדים שיחריפו את מלחמת הסחר מעבר לנקודה בה היא נמצאת כעת.
@gizmoron.com

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>