Economy Security — 05 April 2013
צפון קוריאה – ההגיון בשיגעון והשיגעון שבהגיון

“הטוב ביותר במלחמה הוא להכריע את האויב ללא כל קרב, שני בטיבו הוא סיכול האסטרטגיה של האויב, שלישי הוא לכרות בריתות נגדו, רביעי הוא להתעמת אתו בשדה הקרב, והגרוע ביותר הוא להטיל עליו מצור”. (סון טסו)

מספר שנים לפני מלחמת העולם השנייה בדצמבר 1937 ביצע הצבא הקיסרי היפני טבח בעיר ננקינג שבסין, טבח זה -הידוע בכינוי האונס של ננקינג- בוצע תוך פרק זמן של 6 שבועות מעת כיבושה של העיר ננקינג לאחר כניעת הצבא הסיני .

על פי ההערכה הצבא היפני הוציא להורג כ- 300 אלף איש בכללם חיילים סינים שנתפסו כשבויים אזרחים רבים לרבות כ- 20 אלף נשים שנאנסו ונרצחו על ידי חיילים יפנים שטרחו ותיעדו את מעשי הזוועה שלהם.

היפנים לא הכירו מעולם באחריותם לטבח , למרות ויכוח פנימי ביפן שנגע לטבח זה.

ב 7 לדצמבר 1941 הצטרפה ארצות הברית למלחמת העולם השנייה לאחר ההתקפה היפנית בפרל הרבור.

למרות ההתייחסות להתקפה כאילו הפתיעה את ארצות הברית הרי בפועל ההתקפה לא הפתיעה, אלא שהאמריקאים התעלמו מסימני אזהרה שהיו לפניהם תוך השארת הצי הגדול שלהם בנמל הבית שלו בהוואי.

עתה מבקשים האמריקאים להימנע מהפתעה דומה והם טורחים להדגיש את מוכנותם לאפשרות של מתקפה צפון קוריאנית על בסיסיהם בגוואם ובהוואי (הנמצאים בטווח הטילים הבליסטים של צפון קוריאה.

על פי שורת ההגיון הצפון קוריאנים בודאי למדו את לקחי מלחמת העלם השנייה , ואת הטעויות של היפנים במלחמה זו כולל הטעות שהייתה נעוצה בהתקפה הישירה על ארצות הברית.

שורת ההגיון חייבת להביא בחשבון כמה וכמה רכיבים המשחקים בזירה.

ראשית הסינים- אלו נחשבים במידה רבה כבעלי הבית של הצפון קוריאנים ולמרות שלכאורה הצפון קוריאנים פועלים בזירה באופן עצמאי, ספק אם הם הצפון קוריאנים היו מרשים לעצמם לתופף בתופי המלחמה שלהם בלי מידה מסוימת של שתיקה מצד המעצמה הסינית וזאת למרות העובדה שסין הצטרפה להחלטה האחרונה של מועצת הביטחון שהחמירה את הסנקציות על צפון קוריאה .

שנית היפנים- להם סכסוך מתמשך עם הסינים על השליטה במספר איים הנמצאים בים סין הדרומי, אשר הסינים טוענים לבעלות לגביהם. כזכור ים סין הדרומי נחשב לאזור בו פוטנציאל עתיר מימדים של מרבצי נפט אולי מהגדולים בעולם .

שלישית – יאמר מי שיאמר כי האיומים מופנים קודם כל לדרום קוריאה . לכאורה  זהו האיום הראשון , ושוב השאלה מהם רכיבי הכוחות האמיתיים המשחקים בזירה?

ככל שנהפוך את התרחישים השונים של לחימה בזירה המקומית , נמצא כי עלינו לנתח קודם כל את האינטרס הסיני .

ראשית לסין אין שום אינטרס להביא לסכסוך גלובלי נהפוך הוא!, לכן להערכתי אין ולא תהא מתקפה ישירה על טריטוריה אמריקאית כלשהי (להבדיל מבסיס אמריקאי שיכול להימצא על אדמת דרום קוריאה  למשל). ברור לסינים ובהתאם לצפון קוריאנים כי התקפה ישירה על טריטוריה אמריקאית תביא למתקפה אמריקאית כוללת על צפון קוריאה (ע”ע יפן כאמור לעיל וכן ע”ע בין לאדן) בלא יכולת אמיתית לעצור אותה בלי מעורבות צבאית סינית ישירה וזאת הסינים אינם רוצים.

להערכתי הסינים מבקשים לכרסם במידת ההשפעה האמריקאית באזור כולל ההשפעה שיש לארצות הברית בטאיוואן אשר הסינים מבקשים להביא תחת חסותם בדומה להסדרים הנוהגים בהונג קונג ומאקאו.

מעבר לכך לסינים יש חשבון פתוח עם היפנים , לא רק בגין הסכסוך בים סין הדרומי, אלא בגין אותו חשבון על הטבח בננקינג שמעולם לא נסגר.

אם נבחן את איומי המלחמה של צפון קוריאה  , נוכל לסנן מתוכם איומים מוסווים כלפי יפן (הצבת טילים בליסטים מול חופי יפן) בעלת בריתה של ארצות הברית אבל יותר מכך יריבתה עתיקת היומין של סין יריבות שלא פסה מהעולם עד היום . ריסון הצפון קוריאנים בהיבט של היפנים ( המחזיקים בצבא בעל סדר גודל מוגבל על פי חוקיהם בעקבות מלחמת העולם השנייה) יחייבם להעלות תשלום כופר  לסינים שיהיו המתווכים בזירה. מה יהיה כופר זה? סביר להניח כי הסינים ידרשו ויתור על הזכויות להם טוענים היפנים בים סין הדרומי.

פתיחה במלחמה מקומית בין צפון קוריאה ודרומה יכולה עד גבול מסוים להועיל לסינים עקב ריתוק האמריקאים לסכסוך זה (האמריקאים פועלים בקוריאה תחת דגל האום) , אלא שהסינים צריכים לזכור כי לא תמיד ניתן להחזיק בזנבו של הדרקון , לכן סביר להניח כי מעבר לתקריות מקומיות הסינים ישאפו לרסן את הצפון קוריאנים שכן מפולת בשווקים הגלובלים בגין כל אחד מהאיומים עלולה לחזור כבומרנג לסינים אשר נכון לעת הזו , כלכלתם נסמכת על כלכלת המערב .

יתכן והצפון קוריאנים ישגרו  טיל בליסטי כזה או אחר שיעבור מעל שמי יפן, אך בשום פנים ואופן לא יפול שם (יפול לים) וכן לפתוח בתקרית מקומית כפי שעשו בעבר, כאשר האינטרס הדרום קוריאני האמרקאי יהיה להשאיר את הסכסוך על אש קטנה ולא לפתחו לסכסוך אזורי העלל להיות הרה אסון לכל מי שיהיה להיות מעורב בו.

איומיו של קים גונג און מנהיגה הצעיר של צפון קוריאה , עלולים להביא לסופה של השושלת  שהוקמה על ידי סבו.

מאחר והוא חובב סרטים כמו אביו לפניו כדאי שצפה בסצינת הסיום בסרטו המופלא של אקירו קוראסווה – קגאמושה , כאשר שבט הסמוראים המונהג על ידי בנו של המנהיג שנפל והוחלף על ידי הכפיל נופל בקרב ידוע מראש ומוכחד כולו, משל התאבדות המונית כתובה וידועה.

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(5) Readers Comments

  1. ניתוח מעניין של התנהגות סין. אל תשכח שסין נזהרת מאד לישב את כל חילוקי הדעות על שולחן הדיונים ולא במלחמה. כמו כן בעבר סין עמדה לצד צפון קוריאה במלחמתה בכוחות האו”ם וסרבה לחילים אמריקאים על גבולה. סין מתבוננת בדאגה על ההתנהגות המטורפת אבל בהחלט יתכן שהיא תצא נשכרת מזה. הסיבה שקוריאה מתנהגת כך הוא סנקמציות שהטיל עליה האו”ם, אבל סין יכלה בקלות לספק את צרכיה של קוריאה ולהגדיל את התלות שלה בסין,למה היא לא מעדיפה גישה זו?
    לי נראה שסין מעונינת בשילטון שיציק לאמריקאים. הקוריאנים נמצאים במצב בטוח כי יש להם נשק ליום דין. אולי אפשר לנסות ולהסיק וללמוד איך תתנהג אמריקה בעת עימות דומה עם אירן כאשר תהיה לה פצצת אטום.

  2. גבי שלום, מכל הניתוחים שקראתי בימים האחרונים על המשבר הזה שמעניין בגלל עוצמות הרטוריקה והדימיון המשעשע לסרטים רבים המציגים את הרשע באור מגוחך וחסר הגיון פנימי , מצאתי הסבר אחד מעניין ויצירתי דוקא מאת הפרשן הכלכלי סבר פלוצקר אשר טען שלדעתו הצפון קוריאני אינו מסוגל לשנות את האידאולוגיה הקיצונית והכושלת של מדינתו ולכן רוצה פשוט להכבש ולהבלע על ידי ארהב הידועה בנדיבותה כלפי העמים אותם היא כובשת, הוא יעשה פרובוקציה , יירה כמה טילים אולי אפילו יפגע באיזו מטרה לאור מצלמות העולם המשתאות וכמובן יובס בקרב קצר שלאחריו ארהב תטפל בו במצופה בנדיבות ובכבוד כפי שהיא נוהגת בעמים נכבשים , כך המנהיג הצעיר יכנס לספרי ההיסטוריה כגיבור ללא חת שגם לחם באריה וגם הביא שפע ועושר לארצו האומללה ואם יתמזל מזלו הוא יוכל להקים גם איזו תנועת התנגדות לכיבוש העתידי שתספק לו תעסוקה וענין לשנים רבות וכך הוא ועמו ירויחו מכל העולמות גם שפע גם כבוד וגם תעסוקה.

    • גל שלום
      זו בהחלט פרשנות משעשעת אבל לצערנו המציאות אינה כה משעשעת , שכן בצפון קוריאה יש אנשים רעבים פשוטו כמשמעו, במדינה שהאליטה השלטונית גוזלת את כל האספקה לצרכי עצמה ולצרכי הצבא , ולאזרח הרגיל אין אוכל .
      זו מדינה בה השלטון הסטלינסטי נראה כשלטון של זכויות אדם לעומת מה שמתרחש בה, .
      השלטון בצפון קוריאה שומר בעצם על עצמו ולא על העם בצפון קוריאה. בסופו של דבר לצערנו לא תהיה כאן נפילה של הגבול דוגמת נפילתה של חומת ברלין .
      לדעתי המדינה היחידה שיכולה לגזור קופון מהמשבר הנוכחי היא סין.

  3. בעצם לאור הידיעות האחרונות של השיחות בין אמריקה לסין על נושא קוריאה עולה בדעתי שהכל נערך מראש על ידי האמריקאים כדי למצוא תרוץ לקרב נשק לגבולות סין. לפני מספר חודשים אמריקה אימה שהיא תחזיר מטוסי ביון לאיזור סין לאחר שהפסיקה להטיב מטוסי ביון תחת לחץ סיני. ארצות הברית דרך האום מטילה סנקציות על צפון קוריאה, לפני 6 שנים הגיעו להסכם עם קוריאה שהיא תסגור אתהכור הגרעיני תפורת הפסקת הסנקציות וכעת מחזירים אותן. קוריאה מאימת וארצות הבריתמוצאת תרוץ להכניס נשק ומטוסי ריגול וטילים מתחת לאףשל סין. הכל כדי להפגין נוכחות באיזור בלי שסין תוכל להתלונן. הרי כל האזור נימצא כבר כמה זמן תחת מתח בין סין ליפן ולפיליפינים. מה יש לאמריקה לחפש באיזור שלא שלה?

    • אורי שלום
      ראשית צפון קוריאה מעולם לא סגרה באמת את הכור הגרעיני שלה.
      הראיה לכך היא יכולתה להפעיל מחדש את הכור ללא פסק זמן כלשהו.
      לארצות הברית אינטרסים הן ביפן והן בדרום קוריאה , בפיליפינים טאיוואן וכו.
      הגדרת הביטחון הלאומי של ארצות הברית היא כזו שלמעשה כל פגיעה באיכות חייהם של תושבי ארצות הברית היא מעניינה.
      לכן היא מעצמת על.
      שווי המשקל בין המעצמות הוא חיוני לשמירה על השלום והיציבות.
      למעשה ארצות הברית מפעילה לחץ על סין לצורך ריסונה של צפון קוריאה , בסופו של דבר הסינים יצטרכו להיכנס לזירה כמתווכים ויגזרו את הקופון שלהם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>