Politics — 01 October 2014
מחאת המטריות- מדינה אחת 2 שיטות

מדינה אחת 2 שיטות

כך מכונה שיטת הממשל השלטת בהונג קונג.

על מנת להבין את  מראות המחאה וההפגנות הסטודנטים וחלק ניכר של התושבים בהונג קונג צריך להבין את הרקע שהביא להפגנות.

שיטת ממשל זו היא פרי ההסכם בין בריטניה ובין סין , הסכם שהביא בשנת 1997 לחילופי השלטון בהונג קונג כאשר האימפריה הבריטית מסרה את מפתחות העיר מדינה העשירה הנחשבת כיום למרכז הפיננסי השלישי בחשיבותו בעולם לסין.

מדינה אחת משום שהונג קונג נחשבת החל מאותה עת לחלק מסין. 2 שיטות משום ששיטת הממשל בהונג קונג נסמכת קודם כל על המסורת הבריטית שהנחילה לה האימפריה לרבות ערכים של דמוקרטיה ומערכת משפט עצמאית הנסמכת על שיטת המשפט הבריטית  (באופן בסיסי יש דמיון למצב שהיה בישראל עם קום המדינה והחקיקה הבריטית שהמשיכה להתקיים בישראל בהתאמות וזאת על פי פקודת סדרי השלטון והמשפט), כל זאת להבדיל משיטת המשפט והחוק הנוהגים בסין עצמה.

חילופי השלטון בהונג קונג ארעו 8 שנים לאחר אירועים קשים שהתרחשו בסין הידועים כטבח בכיכר טיאנאנמן . אמנם בכיכר עצמה לא נהרג כמעט איש, אך על פי נתוני הצלב האדום ברחובות המובילים לכיכר נהרגו כ- 2600 איש ונפצעו כ 10000 איש.

מחאת הסטודנטים בהונג קונג מזכירה במידה רבה את אותה מחאת הסטודנטים והאינטלקטואלים בבייג’ינג של 1989, מחאה שכאמור הסתיימה במשטר צבאי ודיכוי אלים בידי צבא סין.

השלטון המרכזי בסין של היום בדגש על מנהיג סין אינו יכול להרשות לעצמו להיכנע לדרישות הסטודנטים והמפגינים יהיו מוצדקות ככל שיהיו. מבחינת המשטר בסין . כניעה או ריכוך בדרישות המפלגה הקומוניסטית (לפיה בבחירות המיועדות בשנת 2017 יכללו 2-3 מועמדים שיאושרו על ידי ועדה שתבטיח את נאמנות המועמדים למשטר המרכזי בביג’ינג ) יהיו פתח לדרישות דומות באזורים אחרים של סין לרבות בייג’ינג עצמה.

שליטת סין בעלת אוכלוסיה של למעלה ממיליארד נפש (ההערכות כמליארד וחצי ) איננה יכולה להתבצע באמצעות דמוקרטיה שאיש מעולם לא ניסה (בל נשכח כי בסין לרבות סין של צ’אן קיי שק ועוד לפני מלחמת העולם לא היה מעולם משטר דמוקרטי). הסיכונים למשטר המרכזי גדולים ומנהיגה של סין היום הפיק את מירב הלקחים מהתמוטטותה של ברית המועצות בשנת 1989 בדיוק אותה שנה בה התרחשו אירועי טיאנאנמן .

מאמר ארוך בניו יורק טיימס בנושא, מוביל למסקנה כי האירועים בהונג קונג עשויים להוביל למצב של loose loose  , מאחר ופגיעה בחפים מפשע בהונג קונג תפגע קשות בתדמיתה של סין מצד אחד’ (בל נשכח כי עיני כל התקשורת העולמית נשואות לדרך התנהלותה של סין בהונג קונג ) ותוביל לירידתה של הונג קונג כמרכז הפיננסים השלישי בחשיבותו בעולם כמו גם פגיעה אפשרית בנמל הונג קונג המהווה שער ייצוא חשוב של סין למערב.

במקביל , דרך פעולתה של סין תשליך ישירות על מאמציה להחזיר את טאייואן חזרה לחיקה (טאייואן או בשמה הקודם פורמוזה הייתה מקלטו של צ’אן קאיי שק בעת שנמלט במהלך מלחמת האזרחים בסין מכוחותיו של מאו טצה טונג 1945- 1949 )

על מנת למנוע את התוצאה של ,1989 הממשל הסיני ינסה להכיל את ההפגנות (כפי שנעשה תחילה בביג’ינג של 1989) מתוך כוונה  כי מזג האוויר יחד עם עייפות החומר של המפגינים יעשו את שלהם.

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(5) Readers Comments

  1. לא פרטת וחבל כי רוב הקהל המערבי רואה את הדברים מנקודת השקפה מערבית והתמונה לא לגמרי ברורה.
    התקופה שסביב ה 1 לאוקטובר יום המהפכה הסיני מועדה להפגנות, גם בהונג קונג. זו הזדמנות להונג קונגים להראות מעט עצמאות לעיני המצלמות מכיוון שהם יודעים שהתדמית של הסינים בעולם חשובה להם.
    ההפגנות אינן אלימות, הרחובות נשארים מצוחצחים ונקיים לאחר ההפגנות, המפגינים נמנעים מכל צעד אלים. אבל אין לדעת מכיון שחלק ממרכז ההפגנות הוא באזור הפועלים שנחשב בספר השיאים של גיניס לאיזור המאוכלס ביותר בעולם ושם הפגנות עלולות לגלוש לאלימות ולמות אנשים. לפני כ חודש הסינים העבירו 5 טנקים לאיכסון בהונג קונג כך שיתכן שהמצב וחמיר.
    גם ב 89 הממשל הסיני הציע למפגינים מוצא של כבוד והם סרבו, ההונג קונגים הם יותר בריטים באופי ומאורגנים טוב יותר וכנראה שהסיפור יגמר בשולחן הדיונים.
    החשש של ההונג קונגים נובע מארועים במקאו השכנה שהיתה מושבה פורטוגזית עד 99 ולאחרונה הסינים התערבו מאד בפעילות הפוליטית שם.
    גם בסין עצמה יש מחוזות ולחלק גדול מהם יש אוטונומיה מלאה או חלקית. בסופו של דבר הונג קונג היא חלק מסין. הדרישות שלהם למושל שאוהד את סין הם לגיטימיות. הבעיה שהם מנסים לעשות את הונג קונג סינית וההונג קונגים לא נלהבים לכך. הממשל הנוכחי שאוהד את סין אפשר הקלות של מעבר סינים וקנית רכוש על ידי סינים, התוצאה היא שמחירי דירות שילשו את עצמם בשבע שנים אחרונות, רק מאחר ועשירים סינים קונים רכוש והמעמד הבינוני לא יכול להרשות לעצמו שכירות דיור או קניה.
    בעבר היה מקובל שהממשלה בונה דיור צבורי בסגנון בריטי אלא שחלק גדול מהתקציב הלך לבנית רכבת מהירה יקרה לביגינג שאמורה לעשות את הונג קונג לבעלת גישה נוחה יותר לסינים עשירים ולחברי ממשל סינים ולא לשרת את כלל התושבים. זה גם נעשה על ידי הפקעת אדמות של תושבים. גם בתי החולים בהונג קונג מלאים סיניות שבאות ללדת כדי שהילדים יקבלו אזרחות, מחירי המסעדות עלו בחדות כי השכירות עלתה. הדרישה של ההונג קונגים למנהיגות שתחשוב על טובת הונג קונג לגיטימית, גם הדרישה של הסינים לגיטימית.
    בפועל יש להניח שהסינים יציגו כניעה לכאורה אבל יצליחו במשך הזמן לשנות את המדינה כרצונם.
    ככל הנראה הדברים לא יחרגו מחוץ לפרופורציה, אבל אם יהרגו אנשים תתחיל מהומה רצינית. ההונג קונגים מתעבים את הסינים
    הם רואים את הונג קונג כמדינה שהוקמה על ידי הוריהם כדי להיות שונה וללא כל המגרעות שהיו במדינה ממנה הם הגיעו.

    • אורי
      תודה על התגובה . אני מסכים לכל שכתבת , אלא שספק בעיני אם הממשל המרכזי בסין אכן ינהל מו”מ עם המפגינים וזאת דווקא בגין הכוחות הפועלים בתוך הממשל בבייג’ינג עצמה
      כל הליכה לקראת המפגינים עלולה להיחשב ככניעה או רפיסות של אותו כוח הפועל בממשל הסיני.
      להערכתי המחאות אחרו את המועד ב- 17 שנה . הן היו צריכות לבוא קודם חתימת ההסכם בין בריטניה לסין . אגב כפי שהבנתי במקאו השיטה הבסיסית אינה דומה לזו הנוהגת בהונג קונג והתערבות המממשל הסיני בה קלה הרבה יותר (גם בגלל שמקאו קטנה יותר ויש בה פחות תושבים לעומת הונג קונג, )
      על יוקר המחיה בהונג קונג יכולנו ללמוד בעצמנו הן לגבי שכר הדירה והן לגבי מחירי המסעדות והרכישות שסינים מהמין לנד בהונג קונג.
      (כך בראש השנה הסיני האחרון לא ניתן היה להכניס סיכה בחנויות הגדולות של הונג קונג בין אם בסוגו או באאוט לט בטונג צ’ונג כאשר סינים מהמין לנד הגיעו עם מזוודות ורכשו מכל הבא ליד עד כדי ריקון מדפים).
      אני מקווה מאוד שימצא פיתרון למשבר שכן כפי שתארתי באין מגע בין הצדדים והעובדה כי הממשל המרכזי בסין הוא ממשל חזק קיימת האפשרות הממשית שבסופו של דבר תהא התערבות כוחנית של בייג’ינג בהונג קונג.

  2. עברתי היום בהונג קונג, חציתי ברגל את האזור בו מתרכזים המפגינים סביב בניני הממשל הצבא הסיני והמרכז הפיננסי. אין תחבורה צבורית, הכבישים כמו ביום כיפור, מגודרים וחסומים. היו עשרות אלפי מפגינים, מאורגנים מאד עם הרבה ציוד, ונחרצים על גבול הפנטיות. אם ההפגנות יתחדשו יגיעו מאות אלפי אנשים. הרושם שקבלתי כשראיתי אותם במציאות היה הרבה יותר קשה מאשר הרושם הראשוני דרך הטלויזיה. זה לא יגמר בטוב אם הסינים לא ימצאו פתרונות שקטים. אם המשטרה המקומית תצליח לטפל בזה יתכן שלא יגיעו להרוגים, לאלימות פיזית יגיעו למרות שלא היה שום סוג של נשק. אם הצבא הסיני יכנס יהיו הרוגים. האוירה היא של צעירים שמוכנים להיות מארטירים

    גם בטאיאנמן ב 89 הציעו למפגינים פתרונות שקטים והם סרבו לעזוב.
    הדרישות שהמפגינים מציגים הן דרישות קיצוניות מאד, יתכן שהממשלה הסינית תקריב מנהיגים הונג קונגים כדי לא להגיע לכותרות.

    הדברים שתארת מנסיונך הם בעייה שהממשל ההונג קונגי לא יכול לתקן היות והוא תומך בביגינג, הוא חושש שלא להיות ממשלת בובות. יש לו ניגוד אינטרסים. לא כל מה שטוב לסין טוב להונג קונג.
    וההונג קונגים רוצים עצמאות אבל לא מעיזים להגיד את זה בשלב זה.
    .
    אפשר רק לקוות שזה יסתיים בטוב אבל אם זה יסתיים ברע איזו השפעה עלולה להיות לזה על יחסי המערב עם סין? על הכלכלה העולמית?

    • למרות שאנו נמצאים עתה בישראל ניתן לומר בלי מרכאות כי אנו מקבלים עדכונים שוטפים על הנעשה.
      אגב לפי מה שהבנו התחבורה הציבורית הושבתה על ידי הממשל המקומי מתוך כוונה להפעיל לחץ על המפגינים ולנסות להשליך עליהם את חוסר הנוחות הנגזרים מכך. כל זאת בשעה שניתן היה להפעיל חלק ניכר של התחבורה הציבורית גם על ידי מעקפים .
      אולטימטומים הם דבר רע כי אחריהם בדכ ישנה אסקלציה.
      לפי ההתרשמות שלי הממשל הסיני ינסה להכיל את האירועים אבל אם לא יצליח בכך לא יהסס להתערב בכוח . השאלה איך המערב יגיב ?
      נראה לי כי כמות האינפורמציה שתצא תהא מועטה יחסית למרות מספר הזרים הגדול המתגורר בהונג קונג. אני מעריך זאת לאור התגובה של שגריר סין בוושינגטון שנקרא לשר החוץ קרי שביקש לתת יותר עצמאות לתושבי הונג קונג והתשובה הישירה שקיבל שארהב לא תדחף את אפה לעניינים הפנימיים של סין.
      אם ניתן לגזור דבר מה מאירועי טיאנאנמן והתנהלותה של סין , הרי במקרה של תרחיש אלים הינים יקחו בחשבון זמן התאוששות אבל כמו באירועים של 1989 בסופו של דבר אלו נשכחים כאשר צרכי הכלכלה והמסחר הם אלו שיובילו . סין אינה רוסיה ואם המערב ינסה להטיל סנקציות אזי צריך לזכור כי סין מחזיקה גם ברצועה של צפון קוריאה והיא מסוגלת בקלות למם את הגבול בין 2 הקוריאות ולהפנות את תשומת לב המערב בכלל וארהב בפרט לשם מתוך אמונה שהפתגם על פיו בעיתונים של יום אתמול עוטפים דגים תחול גם כאן.
      גמר חתימה טובה

      • אגב – סימן למאבקי הכוח בתוך הממשל הסיני בביג’ינג ניתן לראות בעצם פרוץ המחאה בהונג קונג שעה שבין בייג’ינג לטייפה התנהלו שיחות על איחוד במתכונת של הונג קונג , כאשר את המאמרצים הוביל נשיא סין השולט בצבא לעומת הכחות האחרים השולטים במשטרה בסין,.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>