Politics Security — 17 October 2011
<!--:HE-->גלעד שליט – הדילמה המוסר והאחריות<!--:-->

פרשת גלעד שליט מעלה מחדש את ההתנגשות בין 2 עקרונות מוסריים .

העיקרון הראשון נוגע לכלל לפיו על המדינה חובה לעשות את המכסימום כדי להחזיר  חייל הנופל בשבי לביתו.

זהו עיקרון על, העומד מאחרי כל חייל היוצא לשרת את המדינה, בלי חשיבות מה דרגתו ומה עיסוקו. זהו העיקרון העומד מאחרי הנכונות של כל חייל לצאת לקרב בידיעה כי אם יארע לו דבר לא יפקירו אותו בשדה הקרב. וגלעד שליט טרם שב משדה הקרב.

העיקרון השני נוגע לשחרור מחבלים רבים עם דם על ידיהם. מדובר ככל הנראה במחבלים אשר עמדו מאחרי פיגועים בהם נהרגו ונפגעו אזרחי המדינה.

לכאורה שחרור אותם מחבלים יביא להגדלת הסיכון לפיגועים מחודשים נגד אזרחי המדינה.

השאלה הגדולה היא האם ניתן יהיה לנטרל את הסיכונים הגלומים בשחרור של אותם מחבלים?

מי שממונה על הערכת הסיכון הוא ראש שירות הביטחון הכללי. הוא זה שמופקד  על סיכול ומניעה של טרור  .

ניהול סיכונים נמצא בכל תחום בחיינו, החל מהשקעות בבורסה לקיחת הלוואות נהיגה במהירות מופרזת וכיו”ב והמשך דרך קביעת גודל תקציב הביטחון ורכש / הצטיידות במערכות שונות שיש ביכולתן להגביר את הביטחון, זה הקיבוצי על ערים  וזה האישי של תושבים.

כפי שראש הממשלה הכריז / אמר לרמטכ”ל בדיון על ועדת טרכטנברג כי האחריות היא שלו, כך עלינו לקבל את הערכת השב”כ לגבי יכולתו לסכל פיגועים עתידייים של אותם מחבלים אם יהיו מעורבים פעם נוספת בייזום טרור.

גלעד שליט נפל בשבי המחבלים בעת שרותו הצבאי להבדיל מאלחנן טננבאום שנחטף על ידי החיזבאללה בעת שיצא לארץ ערבית בשירות של עצמו, ובכל זאת מדינת ישראל הסכימה לשחרר מחבלים תמורת האחרון,  ואם כך פני הדברים על אחת כמה חובתה של המדינה כלפי גלעד שליט.

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>