לחימה בעצימות נמוכה וחזית הכלכלה

כולנו מקווים ומייחלים כי הנערים שנחטפו יחזרו בשלום לביתם.

כשיסתיים המבצע הצבאי  אזי מישהו יצטרך לשלם את העלויות הכספיות שנגזרות ממנו ונאמדות במליונים רבים של שקלים.

באופן לא מפתיע דווקא, כשאנשי האוצר ובראשם לפיד מבקשים לקצץ בתקציב הביטחון ותוך כדי כך משתלחים באנשי מערכת הביטחון, מתרחש אירוע שהיה נשוא התראות חוזרות ונשנות , אירוע שהוא תולדה של זלזול מצד המתנחלים בנהלים , המלצות והתראות מערכת הביטחון .

אז כאשר שר האוצר מאשר העברות תקציביות למתנחלים ולהתנחלויות שסופם להתפנות (מאות מליוני שקלים) ,במקביל להשתלחויות שלו באנשי הצבא שכרם ותנאי השירות שלהם, כדאי שיזכור כי אירועים בלתי מתוכננים דוגמת זה שאנו בעיצומו, הם מנת חלקם היומי של אנשי מערכת הביטחון בהם הוא ואנשי משרדו מבקשים לפגוע. ומי לדעתו של שר האוצר ינהל את האירוע הבא שיגיע?

יותר ויותר מתברר כי תכנית שר האוצר למע”מ בשיעור 0% היא תכנית הזויה שנכון יותר לכנותה ככלכלת בחירות מהסוג הגרוע ביותר או אם תרצו קלקלה ולא כלכלה. עלותה כ- 2 מיליארד שקל לשנה!!! ומישהו יצטרך לכסות את הבור התקציבי שהיא תגרום. מי? אותם אנשים שרק חלק קטן מהם ייהנו מהתוכנית , קרי: מעמד הביניים , כי בסופו של דבר לא יהיה מנוס אלא להטיל מיסים כדי לכסות על הגרעון בתקציב.

שר האוצר הוא פופוליסט מהסוג שנגדו יצא חוצץ לפני הבחירות , הוא מנהל מלחמות תקשורתיות נגד מנהלי חברות הביטוח והבנקים ומעלה מדי יום כותרות על הדרישות להסברים על אישור שכר הבכירים בחברות הפיננסיות , אך האם זה מה שיקבע את גורל המשק הישראלי? התשובה היא שלילית, כי בזמן שהשר מנהל את הנושאים התקשורתיים האמורים מתרחש מול עיננו ומול עיני הבכירים באוצר תהליך שעלול להוביל את המדינה לכאוס כלכלי.

מדובר ביחס ההמרה של הדולר שקל. יושבים להם ספקולנטים בינלאומיים ומדי סוף שבוע ממירים מאות מיליוני דולרים לשקלים , כאשר הם מפעילים לחץ על יחס ההמרה של הדולר לשקלים. הספקולנטים פועלים כמו להקת ארבה אשר תמריא מכאן יום אחד כשהיא משאירה אחריה חורבן כלכלי. חורבן כלכלי משום שהיא פוגעת קודם כל ביכולתם של היצואנים השונים למכור במחירי תחרות את המוצרים השונים בין אם מדובר בתוכנה או חומרה או סחורה במחירים ברי תחרות אשר התקבול עליהם יכסה את עלויות הייצור. התוצאה יכולה להיות עצירת היצוא ופיטורי עובדים וממילא כניסה של ישראל למיתון. אם התרחיש אכן יתקיים אזי גם מע”מ בשיעור של 0% לא יסייע לאיש כי אותם אנשים הנושאים בנטל פשוט יהיו מובטלים.

תאמרו אולי זה תפקידו של בנק ישראל? ובכן התשובה היא כי בנק ישראל מוגבל בכלים העומדים לרשותו ואינו יכול להטיל מיסים על אותם ספקולנטים אשר התמורה הכספית להמרות הדולרים מושקעת בנירות פיננסים (לרבות מקמים תוך שהם מנצלים את פערי הריבית בין ישראל לארה”ב). הדרך הרגולטורית צריכה להיות על ידי מיסוי כבד של אותם ספקולנטים המגיעים לישראל לעשות קופה מהירה ואח”כ להסתלק. הכלכלה הישראלית מעניינת אותם כמו השלג דאשתקד.

ואי אפשר בלי לסיים בתוכנית האפס אחוז מעמ של לפיד יקירי.

אין בתוכניתו ולו רמז כיצד יחולקו ההטבות שהרי ברור לכל כי ההסתערות על הדירות המזכות תבוא גם תבוא והביקוש יעלה על ההיצע (גם עליית המחירים תגיע)  ומי יזכה בדירות בלא תהליך מסודר ? ומה יהיה המפרט שיתנו הקבלנים . המשנה ליעץ המשפטי לממשלה מר אבי ליכט הגדיר זאת כמתכונת לאי סדרים ואנחנו אומרים מתכונת לשחיתות פרוטקציוניזם ותופעות שקיווינו שנעלמו.

כוחות הביטחון צהל ושירות הביטחון הכללי מנהלים בצורה המיטבית את המאבק בטרור או בז’רגון הצבאי את הלחימה בעצימות נמוכה נגד ארגוני הטרור למיניהם. לצערנו איננו יכולים לומר את אותם דברים על חזית הכלכלה של מדינת ישראל אותה מוביל אדם שאין לו ,לטעמי ,כל הבנה שהיא בכלכלה והוא בעל סדרי עדיפויות לקויים הנובעים במידה רבה מהפוליטיקה של מפלגתו פוליטיקה המתיימרת להיות חדשה אבל במציאות זוהי אותה פוליטיקה ישנה ומסוכנת שאין לה עתיד.

שיהיה לכולנו שבוע טוב

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(2) Readers Comments

  1. נחמד מאד
    צריך להיות די אמיץ בתקופה הסטרית לדבר על עלות החפושים
    החטיפה הזו היא צעד ראשון בהחמרה כללית
    אולי תכתוב על העתיד הסלאפי באיזורנו

    • למלחמה מכל סוג שהוא דרושים 3 דברים
      כסף + כסף + כסף.
      בסופו של דבר כאשר מכנסים חטיבות שלמות לצרכי החיפושים סוגרים שטחים ופעילים חיל אוויר ומזלטים זו מלחמה. וכפי שציינתי מלחמה עולה כסף והרבה ובאותה עת מנהל משרד האוצר מסע שניתן לקרוא לו רק בשם אחד- הסתה- כנגד משרתי מערכת הביטחון ותנאי השירות שלהם תוך התעלמות מכל הסובב אותם .
      מדובר בדמגוגיה שעתה הזמן להצביע על הצביעות הגלומה בה.
      אשר לארגונים הסלפים הם רק חלק מהמארג הקיצוני של ארגוני הג’יהאד העולמי הפועלים קודם כל בתוך ונגד מדינות מוסלמיות אך בל נטעה אם יתאפשר להם הם יפנו כל כדור גם נגד ישראל וארהב.
      היריעה קצרה מדי מכדי לכתוב בפוסט קצר עליהם , אבל צריך לשים לב למקורות המימון והתמיכה שלהם המגיעים קודם כל .מהפרץ הפרסי בדגש על קטאר

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>