Economy Politics — 22 July 2012
<!--:HE-->גאוגרפיה של אנשים ומספרים<!--:-->

על דמוקרטיה אוטוקראטיה ודיקטטורה

לאחר מותו של קים ג’ונג איל (בנו של קים איל סונג) מנהיגה של צפון קוריאה הוכתר ליורשו בנו הצעיר קים גונג און.

הוכתר מאחר ותפקיד המנהיג עובר בירושה כמו בכל מדינה/ או ארגון טוטליטרי.

מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, אך החרדים מנהלים בה את חייהם משל מדינה בתוך מדינה.

אותם חרדים נשלטים על ידי רבנים החוששים כי השליטה בצאן מרעיתם תשמט מידם , שהרי גיוס לצבא ויציאה מסודרת לעבודה תפקח את עיני חלק מהם לפחות באופן העלול לשמוט את שליטתם הבלעדית של הרבנים בקהילתם החרדית , לפיכך הם מבקשים לקיים את הסגירות החברתית תרבותית  באופן בו האוכלוסיה החילונית, והדתית לאומית (זו שמשרתת בצבא) תמשיך לפרנס אותם גם בעתיד.

אותם חרדים (אלו שאינם משרתים בצבא ואינם יוצאים לעבודה סדירה) הם בגדר משקל כלכלי עודף על כל מי שמשרת בצבא ואח”כ עובד , שהרי אנו נושאים במימון  שהייתם בישיבות כאלו או אחרות . אורחות חייהם ודרך התנהלותם הם באותה דרך בה מתנהל המשטר בצפון קוריאה בו הנסתר רב על הגלוי, האדמורים שולטים בצאן מרעיתם ואינם חפצים לאפשר להם לבחון אופציות קיומיות אחרות שמא ימלטו מתחת ידיהם.

המספרים האמיתיים של המשק הישראלי

לאט לאט יוצאים המספרים המייצגים היום את המשק הישראלי.

מסתבר כי האבטלה גדלה והולכת.  המשק הולך בכוון התכווצות והגרעון התקציבי גדל והולך. גדל עד כדי כך שהגרעון האמיתי החזוי לשנת 2013 עומד על 5% ואף יותר מכך . המשמעות הנגזרת ממצב זה היא סטגפלציה.

בין לבין מחזורי המסחר בשוק ההון המקומי מתכווצים והולכים ולמעט המסחר במניות הדואליות , ניתן לומר כי  לולא מניות אלו שוק ההון היה נכנס לתרדמת , וכך החלק של רפורמת בכר שנועד להגדיל את מעורבות הגופים המוסדיים בשוק ההון נעלם והולך בעת שברור כי אותם מוסדיים מעדיפים להשקיע את הכספים המנוהלים על ידם (נוסטרו וכנראה גם חלק מכספי העמיתים) בשוקי ההון מעבר לים.

את בריחת המשקיעים ניתן לראות בין השאר בפיחות המתמשך בשער השקל ביחס לדולר, ולמרות שהיצוא הישראלי היה אמור להרוויח מכך הנה כי כן הצמיחה במשק ירדה לשיעור שנתי של 2.7% ועל השיעור האמיתי נדע רק בתחילת 2013.

באותו זמן צפה ועולה הזרמה  נוספת של הממשלה הנוכחית , הנגזרת ממידת התקצוב של יישובים שונים במדינה.

כך לדוגמה העיתון “כלכליסט” חשף לאחרונה  כי ישובי הר חברון מתוקצבים פי 5 מיישובים מקבילים בתחומי הקו הירוק וזאת מבלי לקחת בחשבון את ההשקעות עתירות הממון בתשתית והחלק בתקציב הביטחון המיועד להגנת ישובי איו”ש בכלל וחלק מהיישובים המבודדים בפרט .

ההסבר לאנומליה זו הוא פשוט, תקצוב היישובים נגזר מהקרבה הפוליטית שלהם לשלטון ועטיניו, אגב מי שהמציא את השיטה האמורה היו זקני מפא”י , אלא שנראה כי הקואליציה הנוכחית אימצה שיטה זו ואף שכללה אותה.

אחורה פנה קדימה צעד

כך ניתן לתאר בתמציתיות את התנהלותה של מפלגת קדימה בראשותו של ח”כ  לשעבר המשנה לראש הממשלה – ח”כ מופז.

אבל בסיכום ניתן להודות למפלגה זו על הצעד האמיץ שעשתה עת נפלה על חרבה למען מפלגות אחרות שיתפסו בעתיד את מקומה, שכן אם לא יקרה נס (אולי בחנוכה אם הבחירות הבאות יתקיימו במועד זה), דינה של מפלגה זו להימחק מהמפה הפוליטית , כאשר את מקומה ככל הנראה תתפוס מפלגת שינוי החדשה זו הקרויה יש עתיד, והשאלה היא איזה עתיד???

אז מה העתיד?

יהיו לנו בחירות , ובמהלך מסע הבחירות נראה את פניו של יאיר לפיד כשהם מתנוססים על גבי פוסטרים ענקיים , מתחת כל עץ רענן, כשהוא מבטיח הבטחות רבות במיוחד לכל אלו שחפצים במפלגת מרכז חזקה ,אך השאלה שנותרת כעת ללא מענה היא האם מפלגתו של יאיר לפיד היא עוד מפלגת שביט שתלך ותדעך לאחר הבחירות? ותעלם כפי שקדימה עומדת להיעלם (הערכה אישית שלי). רבים מבקרים את יאיר לפיד בטענות שונות לרבות בשאלה מהם כישוריו (שהרי כידוע באגרוף תאיילנדי הוא לא נמנה על כוכבי הזירה) ואני מבקש להזכיר לכולנו כי גם אהוד אולמרט שהיה ראש ממשלה מוצלח (ושוב להשקפתי האישית ולמרות כשלון מלחמת לבנון השנייה), היה בעצם עתונאי בתחילת דרכו (עיתון במחנה).

מה שהפריע לי באמת הוא השימוש הציני שעשה לפיד בצאצא שלו בעת ראיון ליונית לוי מערוץ 2 , מר לפיד היה צריך ללמוד מראש הממשלה שגם אם יש לי בקורת נוקבת על מהלכיו, הוא הרחיק מהזירה הפוליטית את ילדיו.

החטא הקדמון

על פי פרסומים בגלובס מסתבר כי עולם כמנהגו נוהג, ואם הפרסומים שם נכונים ולא מדובר באיזשהי אגדה אורבנית, ייצרו של רבי חשוב ככל הנראה (שאינני יודע מה שמו ובמי מדובר)  גבר עליו והשאלה היא על מה המהומה?  או שמא חטא הרבי עם אשת איש?? שמא הרבי הנכבד (אדמו”ר על פי הפרסומים) שעל פי הפרסומים היה עטוף בטלית בעת המעשים   הכין דרשה נגד גיוס בחורי ישיבה לצבא?

ומילה אחת על שכנתנו מצפון

האימרה בנפול אויבך אל תשמח נכונה גם למצב זה, הסכנות הנגזרות מאפשרות נפילה של משטר אסד, לא נופלות במאום מהישארותו על מכונו.

לענין זה כתבתי כבר לפני למעלה מ- 8 חודשים את הדברים הבאים :

“ככל שמשטר אסד יפול והאחים המוסלמים יעלו בדמשק כי אז נמצא שהחלופה אינה טובה בהרבה מזו שקדמה לה . מי שמצפה לניתוק קשרים מיידי בין סוריה והחיזבאללה עלול להתאכזב, ולהערכתי עלול להיות מופתע  ממידת שיתוף הפעולה שתהיה בבוא היום, וניתן היה לראות ניצנים לכך באותה ועידת טרור שאורגנה על ידי האחים המוסלמים במצרים ביולי 2011.”

ראו לענין זה את הפוסט תרחישים פוליטים והכלכלה העולמית לקראת 2012 בקישור

http://gizmoron.com/2011/11/hebrew-%d7%aa%d7%94%d7%9c%d7%99%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%a4%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%94%d7%9b%d7%9c%d7%9b%d7%9c%d7%94-%d7%94%d7%a2/

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>