Economy Politics Social — 01 November 2011
<!--:HE-->תרחיש דומינו ראלי יווני<!--:-->

ככל שיוון באמת תלך  למשאל עם (ובהסתיגות בסוף הפוסט*) על הסיוע מגוש האירו ובמילים אחרות על הצעדים הכלכליים שהממשלה היוונית נאלצת לנקוט בעקבות הסיוע.

אזי לטעמי ברור לחלוטין כי ביוון יש רוב מוחלט למתנגדי הצעדים הכלכליים שנקטה ממשלת יוון בראשם הקיצוצים בתקציב ומנגד האבטלה הגואה במדינה זו שהתקבלה לגוש האירו תוך זיוף נתונים כלכליים ואזרחיה חיו על חשבון מדינות אחרות בגוש.

במצב זה אמירת לאו להסכם המכביד על יוון כמעט ברורה מאליה והמשמעות המעשית במקרה כזה תהיה  פרישת יוון מגוש האירו ופשיטת רגל של היוונים , כאשר קודם לכן נראה התרוצצות של מנהיגי גוש האירו בראש ובראשונה סרקוזי המנסה להציל את נשיאותו ואת הבנקים הצרפתיים המחזיקים באג”ח יווני . ואחריו אנגלה מרקל שתספוג ביקורת חריפה על אובדן הזמן והממון הרב לכלכלה הגרמנית שנשאה את יוון על כתפיה.

אבל החמור מכל עדין לפנינו ונוגע לכלכלת ספרד ואחריה כלכלת איטליה.

ספרד הודיעה לאחרונה כי לא תעמוד ביעדי התקציב שהציבה לפניה וכי הגרעון התקציבי יגדל ל- 7% (לשם השוואה הגבול התחתון של הגרעון התקציבי בישראל הוא של 2.5% ) .

כאשר מדובר בכלכלה הרביעית בגוש האירו מדובר בסכומי עתק של מליארדי אירו רבים (במיוחד אם לוקחים בחשבון את החוב החיצוני של ספרד הנע סביב טריליון אירו (כמו איטליה שהיא הכלכלה השלישית בגודלה בגוש).

במצב זה יכול להתרחש דומינו ראלי בשווקים הפיננסים וחזרה לימים שלאחר פשיטת הרגל של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס או אף חמור מכך, כאשר הבנקים האירופאים המחזיקים באג”ח של מדינות ה- PIIGS יאלצו לספוג לא רק הפסדים כבדים, אלא לעמוד בפני סיכון של פשיטות רגל או הלאמות כדי להימנע ממצב כזה.

נגזרת נוספת של תרחיש זה עלולה לבוא (בהסתברות גבוהה)  בצורה של מיתון כלכלי חמור בגוש האירו והקפאה מוחלטת של הצמיחה שם, מצב שישליך על כל המדינות המייצאות לאיחוד האירופי בכלל ולמדינות גוש האירו בפרט (ובכלל זאת היצואנים הישראלים).

ככל שהצונאמי הפיננסי ימשך ויגיע גם לספרד הסובלת ממשבר חברתי חמור ביותר כפועל יוצא של האבטלה הכבדה שם, אזי האפשרות של התפרקות גוש האירו הופכת להיות מעשית יותר ויותר.

*האם הודעתו של ראש ממשלת יוון על הכוונה לערוך משאל עם היא תרגיל פוליטי? או פתח למו”מ עם הבנקים האירופים על מנת שיקבלו את התספורת עליה החליטו מנהיגי גוש האירו? יתכן אבל לעיתים הודעות כאלו מקבלות חיים משל עצמן וההימור הוא גדול.

בכל מקרה מי שמחפש את מפלטו בשוק ההון כדאי שיכנס למגננה עד התבהרות .

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>