Economy law Security — 13 September 2011
<!--:HE-->להיכנס לראש של ארדואן<!--:-->

מי שמבקש להבין את מהלכיו של ראש ממשלת טורקיה צריך להיכנס לראשו ולהתחיל להבין את מהלכיו ודרך פעולתו.

ארדואן הוא אדם חם מזג, אך פועל לפי מתווה שהניח והכין מראש.

המתווה והיעד האיסטרטגי הוא הצבתה של טורקיה כמעצמה אזורית הגמונית, כאשר האידאולוגיה לכך הותוותה על ידי שר החוץ שלו דבאוטולו.

ארדואן פועל ב – 3  מישורים:

 המישור הפנימי הטורקי ,בו הוא הגדיל את השפעתו ושליטתו בטורקיה בכלל והצבא הטרקי ומערכת הביטחון הטורקית בפרט, כאשר היעד הבא שלו הוא שינויים נוספים בחוקת טורקיה במסגרתם עיקר הסמכויות יועברו לנשיא טורקיה והוא יבחר למשרה זו במקומו של עבדאללה גול (הערה:  לא תהא זו הפעם הראשונה בה עבדאללה גול החזיק עבורו במשרה, קודם לכן לאחר הזכייה הראשונה של מפלגת הצדק והפיתוח כאשר ארדואן היה מנוע מכהונת ראש ממשלה עקב מאסרו והקלון שיוחס לו , מונה עבדאללה גול לראש ממשלה עד חלוף תקופת הקלון של ארדואן ).

המישור הכלכלי – ובכללו פתרון לבעיות הכלכליות של טורקיה ויעדיה המסחריים, כאשר היעד להצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי לפני מספר שנים (שהיה יעד בלתי סביר ונתקל בהתנגדות של המדינות המובילות באיחוד- גרמניה וצרפת)  הוחלף במדיניות הניאו עותומאנית הנוכחית במסגרתה מגדילה טורקיה את הסחר שלה עם מדינות באסיה ואפריקה (בערך פי 6 מהיקף הסחר עם ישראל) ומבקשת להגדיל את השפעתה באגן המזרחי בים התיכון לרבות בכל הנוגע לשימוש במשאבי הטבע,  ולטעון לזכויות בדומה לסכסוך שהיה לטורקיה עם יוון בים האגאי.

המישור המדיני – במסגרת המדיניות הניאו עותומאנית מבקשת טורקיה להגדיל את השפעתה בזירה הבינלאומית על ידי חיבור למדינות המוסלמיות באזור ופרישת מעטפת טורקית בניחוח מוסלמי מעליהן. כך היה עד המהומות בסוריה וכך היה במסכת יחסי טורקיה עם איראן ואחמדיניג’אד וכך עתה עם מצרים , אשר טורקיה רואה בה יעד השפעה לאור האנרכיה השוררת בה והצפי הברור של התחזקות האחים המוסלמים במדינה זו. בל נשכח כי האחים המוסלמים ה בעצם מפלגה אחות של מפלגת הצדק והפיתוח הטורקית.

בעת מערכת הבחירות האחרונה בטורקיה ארדואן לא היסס לאיים על ראשי התעשייה הטורקית לתמיכה בו ובמדיניותו, וכך להערכתי, ארדואן יפעל להקטנת היבוא הישראלי לטורקיה, כאשר היבוא של סחורות מטורקיה  לא יפגע אלא אם ישראל תחליט להקטין את היבוא מטורקיה וארדואן כמיטב הרטוריקה שלו יגלגל את האשמה על ישראל.

הקטנת היבוא של סחורות ישראליות לטורקיה לא תעשה  בצורה  בוטה אלא באופן  בו איש לא יוכל לבוא בטיעונים על הפרת הסכמים כפי שיש כאלו הטוענים זאת. כדאי שאיש לא יזלזל בהבנה הטורקית ויכולת פעולתם במישור זה למרות כל מני טיעונים רובם משפטיים .

המלצתי לפני כמה ימים ואני חוזר על כך כי ישראל תערך לתרחיש הקטנת היצוא לטורקיה באופן חד, כאשר חוזים שנכרתו יתממשו ואחרים לא יבואו במקומם.

כדאי ליצואנים הישראלים להתחיל לחפש שווקי יצוא חליפיים עם טורקיה ולא לחפש בכח המשך סחר עם מדינה שהאווירה השוררת בה היא אנטי ישראלית במפגיע, אווירה שתפגע  ביחסים הכלכליים עם טורקיה.

אשר לאיומים הצבאיים כדאי להיערך לכל תרחיש, אך צריך לזכור כי למרות אופיו של ראש ממשלת טורקיה הוא לא נעדר כל היגיון ולהערכתי הוא פועל במסגרת משנה סדורה.

טורקיה רוצה בהשפעה מכסימלית במדינות המוסלמיות ולכן היא משמיעה הצהרות לוחמניות , אך אין לה ענין כרגע באסקלציה של הדברים לכדי מעשים, שכן קשה יהיה לה לחזור ממעשים , אשר מעבר לכל יציבו אותה כמדינה מחרחרת מלחמה ומדינה שגוררת בעקבותיה חוסר יציבות במזרח התיכון כולו ופוגעת באינטרסים מובהקים של המערב. אסקלציה של המצב לכדי התנגשות צבאית תפגע בכלכלתה של טורקיה, סיטואציה שראש ממשלת טורקיה אינו חפץ בה כלל ועיקר.

ארדואן כמו לוליין בקרקס ימשיך במתקפות המילוליות שלו על ישראל , תוך יצירת אווירה רעה בין 2 המדינות, וניסיון להראות למערב כי בלעדיו המערב יתקשה לשמור על האינטרסים שלו באגן המזרחי של הים התיכון, אך הוא יזהר מלחצות קווים אדומים שענינם התנגשות צבאית בין 2 המדינות, למרות שפרובוקציות כאלו או אחרות בהחלט תתכנה.

באופן פומבי ישראל נוהגת נכון בשתיקתה , אך באופן חשאי ישראל צריכה להפעיל את כל המנופים האפשריים , על מנת להצביע ולהזהיר (ואין בכך כל סתירה להערכתי) על הסיכונים שארדואן גורם בהתנהלותו, לרבות הסתה של גורמים שונים במזרח התיכון ובכללם במצרים באופן שיכול לגרור את המזרח התיכון לאסקלציה צבאית , ובמיוחד באופן בו ארגוני טרור גיהאדיסטים ישאבו עידוד מדברי ראש ממשלת טורקיה ויפגעו באינטרסים של המערב בין באגן הים התיכון ובין בזירות כמו לוב ומרוקו.

לסיום שקט בעתיד הקרוב לא יהיה לנו.

 

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(2) Readers Comments

  1. גבי ידידי
    נהנהתי אף החכמתי.מה דעתך על מה שקרה לו עם האחים המוסלמים בביקורו במצריים.האם זאת פליטת פה אוממללה מבחינתו,או שזה היה מכוון.

    אריה

    • אריה ידידי
      אינני סבור שדברו היו בגדר פליטת פה , אלא דברים שאמורים להרגיע את מי שחושש כי טורקיה הולכת להפוך למדינה אידסלאמית.
      מעבר לכך פרשנים מייחסים יותר מדי חשיבות לדברים אלה כפי שקראתי בגלובס למשל, בו כינה אחד הפרשנים את ישראל כידידי המצרים מירושלים וכיו”ב, לפני שראש ממשלת מצרים התבטא באופן בו הוא אינו רואה בהסכם השלום משהו מקודש.
      הגם שאני לא רואה כעת סימנים למלחמה בין מדינות במזרח התיכון אני בהחלט וראה סימנים ואפשרות כי המזרח התיכון יהפוך תוך שנה – שנתיים לזירת טרור אחת גדולה המכוונת נגד מדינות המערב כפי שכתבתי בפוסט נפרד בנושא.
      גבי

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>