Economy Security — 04 September 2011
<!--:HE-->טרור איסלאמי – לקראת עליית מדרגה<!--:-->


מנהיגי העולם המערבי שקועים כל כולם בביצה הכלכלית שנוצרה עקב משבר הסאב פריים ומשבר החובות באירופה ויכולתם להבחין במתרחש סביבם ירדה מדרגה.

בעת שהם עסוקים בשערי המטבע ובריביות כאלה או אחרות או בדרוג החוב שיצרו,  מתחדשת לה סופה ישנה חדשה , אשר תנסה להכות שנית בעולם המערבי.

מדובר בסופה של טרור איסלאמי , הנוצר באין מפריע כמעט, ב- 2 מעגלים עיקריים:

המעגל הראשון

הוא המעגל המזרח תיכוני ובדגש על מצרים לוב, סוריה ולבנון (כשלוחה של איראן).

המעגל השני

הוא המעגל הפקיסטני אפגני.

המעגל הראשון- מצרים:

הכוח השולט ברחוב במדינה זו, הוא האחים המוסלמים, אלו יכולים לארגן הפגנות ענק ביום והמשטר הצבאי השולט כיום במדינה נמצא עימם במגע יום יומי על מנת שלא להפר את השקט, לקראת הבחירות במדינה זו.

ולמי ששכח בשלהי חודש יולי שנה זו התכנסה במצרים ועידת תמיכה בטרור תחת חסותה של תנועת האחים המוסלמים ובהשתתפות גורמי טרור בינלאומיים כולל החיזבאללה ובלא המהום כלשהו מטעם המשטר.

תנועת האחים המוסלמים מבססת בימים אלו את עליונותה על כל המפלגות האחרות , כאשר על פי סקרי דעת קהל היא צפויה לקבל לפחות 30% מהקולות כאשר גם המפלגות האחרות הן מפלגות השוטמות את ישראל לא רק בשאלה הפלשתינית , אלא ישראל כמייצגת התרבות המערבית באזור.

במצב זה ניתן להעריך כבר כעת כי הסכם השלום בין ישראל ומצרים עומד על כרעי תרנגולת, וסימן השאלה לגבי הסכם השלום המתהווה בימים אלו , עלול להפוך לסימן קריאה עם עליית האחים המוסלמים לשלטון.

ובל נשכח כי השושבין להשתתפות האחים המוסלמים בבחירות ובשלטון היה והינו לא אחר מאשר  הממשל הנוכחי של  ארצות הברית בראשותו של ברק אובאמה, אותו ממשל שהשליך את חוסני מובארכ מעליו .

צריך במקביל לזכור כי בראש הנהגת ארגון אלקאעידה עומד היום איימן אל זוהארי המצרי מי שהגה את פיגועי 11/9 והחליף את אוסאמה בין לאדן.

מצרים שלאחר הבחירות עלולה ליפול כפרי בשל לידי האחים המוסלמים וסדר יום אנטי מערבי מובהק לרבות עידוד פיגועי טרור נגד אינטרסים המייצגים את המערב.

שליטה של האחים המוסלמים במצרים ומכאן בתעלת סואץ עלולה להביא לחסימת התנועה לכלי שיט ישראלים בכלל וכלי שיט צבאיים בפרט. ובנסיבות מסוימות גם חסימה של כלי שיט צבאיים מערביים בדגש על כלי שיט של הצי החמישי של ארצות הברית.

 

המעגל הראשון לוב:

בעיני ולהערכתי לוב היא מועמדת ראשונה במעלה להפוך ליצואנית  טרור דוגמת איראן ואפגניסטן.

יש לזכור כי בסהל הצפון אפריקאי פעילים שבטי הטוארג , העומדים מאחרי פעילות ארגוני הג’יהאד העולמי באזור . הפעילות נפרשת מאלג’יריה ולרוחבה של יבשת אפריקה , לרבות מאוריטניה וכו’.

החלשותה של לוב כפועל יוצא של מלחמת האזרחים שם היא בגדר הזדמנות לאותם ארגונים לחדור ולהרחיב את תחום פעילותם, באזור בכלל ואגן הים התיכון בפרט.

צריך לקחת בחשבון אפשרות סבירה כי החדירה תקבל סיוע משבטו של מועמר קדאפי.

חדירה של ארגונים אלו כאמור יש בה השלכות גם על היציבות השלטונית במרוקו שעלולה להתערער במהירות.

נגישות הארגונים האיסלאמיים לים התיכון יש בה כדי להשליך על חופש התנועה הימי בים התיכון לרבות ניסיונות פיגוע נגד כלי שיט מערביים .

מודל לפיגועים מעין אלו ניתן לראות בפיגוע ההתאבדות באמצעות ספינת דיג נגד המשחתת קול באוקטובר  2000 במפרץ עדן  , פיגוע שבמהלכו נהרגו 17 מלחים אמריקאים.

גם דוברות קידוח הגז במים הכלכליים של ישראל וקפריסין (בה פועלת חברת נובל אנרג’י האמריקאית )יהפכו למטרה לפיגועים.

המעגל הראשון- רצועת עזה:

השתתפות האחים המוסלמים בשלטון במצרים תשנה את מצבה של תנועת החמאס השולטת ברצועה.

במקרה כאמור יש לצפות לפתיחה של המעברים בין הרצועה למצרים ובהתאם לזרימת אמל”ח תקני לרצועה.  הממשל המצרי הכולל את האחים המוסלמים , שיקום לאחר הבחירות (ובהנחה כי הן יתקיימו ) יתן מרחב פעולה גדול לאחים המוסלמים ושלוחתם בעזה,

בישראל צריכים לשים לב כי מתן הכשר להכנסת כוחות צבאיים מצריים לסיני , לא יועיל ויהיה רק פתיח לדרישה מצרית להכנסת כוחות נוספים, באופן היכול להגדיל את הסיכונים בגבול הדרומי של ישראל. מבחינה זו צריך לבוא ולומר כבר עתה כי הגבול הדרומי הפסיק להיות גבול של שלום ולהתייחס אליו בהתאם, כגבול של עימות.

להערכתי האישית צריך לקחת בחשבון כי כח ה- MFO  הנמצא בסיני ובדגש על הגדוד האמריקאי שבסיסו בשארם עלול להפוך מטרה לפיגועים.

סוריה:

משטר אסד אינו מצליח לדכא את המהומות במדינה זו, כאשר יש אינדיקציות לכך שהאחים המוסלמים בסוריה הם אלו שמובילים את המאבק נגד המשטר העלאווי. לא בכדי סרב ארגון החמאס לגנות את ההפגנות נגד המשטר , זאת גם במחיר של עיכוב בהעברת כספי תמיכה מטהרן.

בד בבד כבר הועלו חששות כי כפועל יוצא של התרופפות השלטון בסוריה הצליחו ארגוני מחבלים לשים את ידם על נשק כימי , היכול לשמש לצרכי פיגועים המוניים.

ככל שמשטר אסד יפול סביר להניח כי המשטר הסוני שיקום ייטה לאחים המוסלמים בסוריה , שמאז ומעולם גילו סימני מיליטנטיות.

איראן ומדינות המפרץ הפרסי

עם יציאת כוחות ארצות הברית ובריטניה מעיראק , אנו צפויים להערכתי  ל- 2 צירים של טרור:

הציר הראשון הוא ציר אלקאעידה נגד השיעים בעיראק.

הציר השני הוא הציר האיראני שיבקש לרתום את עיראק השיעית למאמצי איראן להשתלט על המפרץ הפרסי ולהפכו לאגן שאין בא ואין יוצא ממנו ללא אישורה של טהרן.

במקביל השתתפות נציג החיזבאללה בועידה תומכת הטרור בקהיר בחודש יולי שנה זו מעידה על התקרבות בין האחים המוסלמים ובין החיזבאללה לפחות במישור משותף של תמיכה בטרור.

המעגל השני אפגניסטן ופקיסטן

להערכתי יציאת צבא ארצות הברית מאפגניסטן תיתן למעשה את האות להשתלטות מחודשת של הטאליבן על מדינה זו.

במקביל חדירת הטאליבן לפקיסטן השכנה תתן את אותותיה בהעלמת עין של המשטר היושב באיסלמבאד מפעילות הטאליבן בתחומי פקיסטן בכלל ובהקמת מחנות אימונים לארגוני הג’יהאד העולמי בפרט.

מדובר איפה בעורף לוגיסטי לטרור איסלאמי קיצוני.

התנהלות רוסיה סין והאיחוד האירופי

רוסיה

חושדת בכוונות העומדות מאחרי פעילות נאט”ו (בו חברה גם טורקיה) בגבולה המערבי (לרבות הצבת טילים נגד טילים) וסביר להניח כי תבקש לנצל את המצב כדי להגביר את השפעתה באזור הים התיכון בעיקר על ידי מכירת נשק.

סין

סין היא מעצמת על, הסוגרת בצעדי ענק את הפערים בינה ובין ארצות הברית בהיבטים הכלכליים , והביטחוניים .

יחד עם זאת סין מקיימת יחסים סימביוטים עם ארצות הברית בעיקר לנוכח העובדה כי סין היא המחזיקה הגדולה בעולם של אג”ח ממשלתי אמריקאי.

עיקר מאמציה של סין מופעלים להגדלת השפעתה במזרח , לרבות פתרון הסכסוך בים סין הדרומי.

האיחוד האירופי

חלק ממדינות האיחוד האירופי הן חברות נאטו אשר תמך וסייע בהפלת המשטר בלוב.

מעורבות זו הנראית בשלב זה כמעורבות שהצליחה , תהיה בעתיד גם הטריגר לפיגועים נגד מדינות אלו ובדגש על צרפת , איטליה ובריטניה.

במקביל על מנת לנסות ולהוריד את לחצי הטרור מעליהן אנו צפויים להערכתי האישית לחוות לחץ של מדינות אלו על ישראל לעשות ויתורים לפלשתינים , לרבות הצטרפות של מדינות אלו ליוזמות אנטי ישראליות במועצת הביטחון ובפורומים בינלאומיים אחרים.

ארצות הברית

במוקד מערכת הבחירות של 2012 תעמוד הכלכלה האמריקאית.

להערכתי האישית כל עוד לא יפגע אינטרס אמריקאי , הדבר לא ישפיע על מערכת הבחירות שם.

במקביל איבדו האמריקאים חלק ניכר מיכולת ההרתעה שלהם, בשים לב ליציאת הכוחות מעיראק, והמשך תוכנית הגרעין האיראנית.

אובדן יכולת ההרתעה של ארצות הברית שנגזרת ממדיניותו של ממשל אובמה, היא זו שתאפשר את העלייה הגדולה בכוחו של האיסלאם הקיצוני במדינות מוסלמיות לרבות כאלו שהיו בעלות ברית של ארצות הברית.

כל הרכיבים והגורמים האמורים לעיל נמצאים בשלב זה בקלחת אחת לקראת נקודת התכה אפשרית בשנים 2012 – 2013  , אם ההתכה אמנם תקרה, אזי להערכתי האישית היא תאופיין בנסיונות הפיגוע של ארגוני הג’יהאד העולמי במטרות מערביות בדגש על מטרות באיחוד האירופי בכלל ובריטניה וצרפת בפרט.

ככל שתרחיש זה יתמלא כי אז כל התרחישים על התאוששות הכלכלה העולמית עלולים להתערער בקלות .

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>