Economy Politics Real Estate Social — 27 July 2011
<!--:HE-->מחאת האוהלים- עבר הווה ועתיד<!--:-->

מחאת האוהלים נולדה לאוויר העולם מתוך מצוקת השכירויות בתל אביב, מחיר שכירות דירות בתל אביב נמצא בקו עלייה כל העת ואין זה משנה לשוכרים אם התשואה של בעלי הדירה היא 3% לשנה או 4 אחוז או כל תשואה אחרת, השוכרים רוצים דירה שתושכר במחיר שווה לכל נפש והם יוכלו להמשיך את חייהם בעיר ללא הפסקה, לצאת לבילוי ביום חמישי או בכל יום אחר בין אם בברים ברוטשילד או שינקין  או ליד הטיילת בירקון , במסעדות הקטנות סמוך לאחד העם ורוטשילד ובין אם בנמל תל אביב ב”גלינה” או כל מקום אחר.

בין השוכרים ובין תל אביב יש יחס סימביוטי, תל אביב כעיר ללא הפסקה זקוקה לצעירים הנותנים לה קצב פעימות ודימוי ייחודיים, והצעירים
שואבים את המוזות שלהם מתל אביב, ליד הים או ליד הבר על כוס של בירה, או שוט של וודקה .

והנה המחאה עברה ממצב של רוצים שכירות במחיר לכל נפש למחאה אמיתית קצת יותר הנוגעת למשבר הדיור במדינה.

מדובר במשבר הנמשך כבר למעלה משנתיים, משבר שאין לו פתרון קסם .

הדי המחאה הגיעו גם לירושלים כאשר הממסד הפוליטי הבין כי שרידותו בשלטון אינה נגזרת של המצב הבטחוני במדינה, אלא מהמצב הכלכלי ,שהרי במקרה של מצב חירום בטחוני כולם מתגייסים וכולם מטים שכם ונושאים בנטל (טוב אולי הפרזתי קצת שכן החרדים אינם נמצאים בקטגוריה הזו, אלא אם כן תפילות ליד הכותל נחשבות למוזות תומכות לחימה).

אין ספק כי ראש הממשלה שהוא בעל סדר יום כלכלי ואידאולוגיה כלכלית שמרנית בנוסח תאצ’ר יודע היטב כי הוא האחראי לכלכלה המצטיירת ככלכלה  ללא חמלה ואם לא יצליח לרכך את הדימוי שדבק במדיניות הכלכלית האמורה סופו של דבר שכמו בבחירות 2006 הוא ישוב לאחר כבוד לאופוזיציה ומה דבר יותר נורא לפוליטיקאי כמוהו לשבת באפס מעשה ? כי ביננו מה כבר עושים באופוזיציה? (מי יכול לשכוח את גב’ הברזל ? שהנהיגה כלכלה קשוחה באנגליה הפריטה כל דבר שזז ,ובסופו של דבר חבריה ממפלגתה העיפו אותה מכיסאה לאחר שביקשה להטיל מס גולגולת על כל אזרח בריטי).

אז כיצד ניתן לפתור פיגור שהצטבר על השולחן במשך כמה שנים ? וכיצד גורמים למחירים של הדירות לרדת?

אז כך הפתרון הוא קודם כל בהיצע, וההיצע נמצא בשליטה של הממשלה, אך אבוי הגורם המופקד על ההיצע מוכר את הקרקע לבנייה במחירים שלא נדע , ונערי האוצר הם מרוצים מכל אגורה הנכנסת לקופה, אז כדי לרסן את המחאה מצד אחד ואת נערי האוצר מצד שני מודיע ראש הממשלה כי יוציא קרקע לבנייה של דיור בר השגה, סליחה, בטרמינולוגיה שלו  אם תרצו קרקע לפי מחיר למשתכן .

האם זה יועיל? לא, כי גם אם יוציאו קרקע כאמור אזי לא מדובר במסות  שיכולות לשנות את העקומה בצורה חדה, ואמנם יהיו כמה מאושרים שיזכו בדירה במחיר מציאה, אך מה עם כל האחרים? ואני לא מדבר על החרדים מהאולפנא של ש”ס או האגודה, אלא על אנשים מהמעמד הבינוני שחרדים כיצד  יסיימו את החודש.

אז פונים לסטודנטים שיש להם נציגות נכבדה במאהל המחאה ומציעים להם מעונות שיאפשרו להם לשכור דירה או חדר במחיר שווה לכל נפש, ואם הסטודנטים ייפרדו ממאהל המחאה כי אז המחאה תגווע מאליה?

אז בימי הקיץ הלוהטים ובלחות של תל אביב , הסטודנטים רוצים לשבת במאהל שהפך לקייטנה , והרי הם נמצאים בחופשה והילדים לומדים אזרחות בדרך היפה. אז ראש הממשלה הציע פתרון ואוניברסיטת חיפה יצאה בכל תרועה בתוכנית מעונות חדשה , אז מה? לאף אחד אין חשק לעזוב את הקייטנה שהרי מי יביא לשם שוב את כל ערוצי המדיה האלקטרונית והאינטרנטית ?

בקיצור הם ממשיכים לשבת, כי משהו קרה והם כבר לא חדורי אמונה בתוכניתו של ראש הממשלה. הם רוצים פתרון כאן ועכשיו, אך אין בנמצא הודיני או הארי פוטר שיספק את הסחורה. בינתיים -אזהרה לקייטנה  הצטרפו כמה אנשים שמעיבים קצת על השמחה, כאלו שיש להם סדר יום פוליטי אחר מזה של ראש הממשלה, והם רוכבים על השמחה בצעדי מחאה אחרים, לעיתים קצת אלימים שהרי בשביל זה הם קיימים, אך בינתיים הם לא משפיעים על ציבור המוחים .

בקיצור המחאה האמיתית לא תסתיים כאן ועכשיו כי מה שמעיק הוא לא רק הדיור אלא כל המצב שבו זוג צעיר אינו יכול לסיים את החודש בלי  להגדיל את חשבון המינוס שלו בבנק , זה שהוא חבר כשיש לך ואויב כשאין לך. כי לא רק מחירי הדיור עלו אלא גם מחירי המים ומחירי המזון במרכול ועוד מעט כך קראנו גם מחירי החשמל יעלו ולא באגורה או שתיים כי אם ב- 19% , ומי יכול לסבול את הקיץ התל אביבי בלי מזגן (לא המזגן הטבעי של רוטשילד בולווארד) וזהו שעכשיו כשהם גדולים הם צריכים עזרה מההורים בדיוק כמו שהיו קטנים.

אז זהו ראש הממשלה מתפלל עכשיו שעונת הגשמים תתחיל מוקדם מהרגיל , ואולי כמה מטחי גשם יסלקו את כל מאהל המחאה משדר’ רוטשילד הבולווארד של תל אביב, ומסכי הטלביזיה  יראו אותו בכנס קיסריה? או בכנס הרצליה? והנה עוד מעט יגיעו הבחירות ו”ישראל היום” יצא בכותרות של הבאנו בית אליכם ועוד כמה כותרות אחרות ומה השתנה? ומה ישתנה?

טוב אולי דרעי יבחר ויוכל לשחרר את הפלונטר? כמו בימים הטובים ההם ?

עד אוקטובר והסמסטר הראשון של הלימודים באוניברסיטה יש עוד קצת זמן.  ומה הלאה אח”כ?

בדבר אחד אנו יכולים להיות בטוחים- השיח הפוליטי השתנה וסדר היום הפך להיות כלכלי-/חברתי ולהערכתי גם אירוע ביטחוני כזה או אחר לא ישנה באופן מהותי את מסלול השיח לקראת הבחירות הבאות.

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>