Economy Real Estate — 18 May 2011
<!--:en-->Housing market, the cart before the horse? Hebrew only<!--:--><!--:HE-->שוק הדיור- העגלה לפני הסוסים <!--:-->

כדאי שנבין כי במדינה אין יד מכוונת ומתכננת.

מהי הפריפרייה ,מה ההגדרה בדיוק והיכן גבולות הפריפרייה? אבל נניח לרגע שישנם ישובים שהגדרתם כפריפרייה היא מובנת מאליה , אלו ישובים בנגב ובגליל.

אין ספק כי לצורך הפיזור הדמוגרפי של המדינה והיכולת להחזיק בקרקע בלי לאבדה לטובת פולשים יש צורך בנטיעת יישובים ב- 2 מחוזות עיקריים הגליל והנגב. יחד עם זאת אנו לא נמצאים בתקופת “חומה ומגדל”, אלא במאה ה- 21 .

על מנת להביא אזרח ישראלי מהמרכז לפריפרייה צריכים להתקיים כמה תנאים שיצרו “כרית רכה”:

  1. צריכה להיות תשתית תחבורתית מהירה וזולה בן הפריפרייה והמרכז. תשתית כזו היא הרכבת שמקרבת את הפריפרייה למרכז ויש לה עדיפות על פני תחבורה ממונעת. מדינת ישראל הזניחה משך עשרות שנים פתרון זה, אך עתה ? משרד ראש הממשלה מדבר בשפה אחת, ואילו במשרד האוצר “עומלים ” על כרסום רעיונות בנושא זה. הכל באופן בו יעברו עוד שנים רבות עד שנראה תחבורה זולה ומהירה (משהו במתכונת האירופאית) בין הפריפרייה למרכז?
  2. פיזור אוכלוסין לא משיגים על ידי פיתוי כספי- כדאי ששרי השיכון , האוצר והפנים יפנימו – תקופת המעברות וסאלח שבתי עברה מהעולם, אלא אם כן הכרזות ש”ס מכוונות בעצם להשיג הטבות לציבור החרדי שאינו בררן בשאלת מיקום מקום מגוריו ,  להבדיל מהציבור החילוני הבררן .
  3. מישהו צריך להפנים שמקומות העבודה והיצע העבודה העיקרי במשק נמצא עדיין במרכז ולא בפריפרייה.
  4. אשר מבקשים לקדם תחבורה זולה כמו הרכבת האם זו העת להתחיל במקביל הליכי הפרטה ולהיכנס לסכסוכי עבודה? אולי זו העת להכניס בנפרד מהרכבת מפעיל נוסף שיבנה את התשתית לבד ויתפעלה עם חיבור לתשתית של רכבת ישראל? ואם כל כך רוצים אז אולי   פרויקט BOT ?
  5. פינוי משרדים – הממשלה יכולה להכריז על הנושא השכם והערב, אך הנושא אינו נמצא בדיוק בתחום סמכותה , אלא בתחום סמכותן של הערים בהם נמצאים אותם משרדים. בעבר היו אלו שדרות רוטשילד בתל אביב שספגו התנחלות מסיבית של משרדים (עורכי דין ורואי חשבון) ופינוי אותם משרדים משם ארך שנים ארוכות וגם היום ישנם משרדים הממוקמים בדירות מגורים ברחוב זה שהרי התשואה למשרדים לפחות נכון לעת הנוכחית היא גבוהה בהרבה מהתשואה למגורים . וגם הארנונה המשולמת לעיריות שבתחומן נמצאים משרדים כאמור (הממוקמים בדירות מגורים) גבוהה בהרבה מהארנונה המוטלת על דירות.
  6. לכן ההצעה לפינוי משרדים אולי נשמעת טוב, והיא יפה במיוחד לפני בחירות,  אך בפועל יישומה המעשי יכול
    לקחת שנים
    ואין אפשרות מעשית להטיל לשוק הדירות העומדות למכירה מספר גבוה של דירות מכוון זה ומי בכלל אמר שאם יפנו את הדירות האמורות ממשרדים הן באמת יוצאו למכירה?
  7. שכירות במקום רכישה?הדיבורים  על כך נשמעים כבר שנים, אך בפועל שום דבר מדוע? משום שבישראל אין תרבות של שכירות.  כדי שיתפתח שוק של שכירות דירות צריך להיות היצע מתאים במיקום ראוי ותחזוקה שוטפת וראויה. גם חובת השוכרים  לשמור על הנכס אינה ברורה די צרכה לקהל הישראלי ויותר מפעם אחת משכירי דירות צריכים לשפץ דירה אחרי חורבן שהשאירו להם שוכרים כאשר בסופו של דבר 2 הצדדים שוכרים – כן תנחשו- עורכי דין לייצוג עניינם בפני בתי המשפט.
  8. בקיצור כדי שנושא בניית הדירות למגורים יקודם באופן מעשי צריך מישהו שיחזיק את המושכות וישלוט  לא רק על בניית דירות,  אלא בכל ההליך התכנוני מראשיתו לרבות התשתיות וידע להביא את האוכלוסייה החזקה לפריפרייה , אחרי האוכלוסיה החזקה יבואו גם נוספים.
  9. ומה בינתיים? גורנישט, שוק הדיור (דירות לרכישה ודירות להשכרה) ימשיך לפעול במתכונת שהייתה בלי יד מכוונת ומתכננת ואנו נצטרך לשקלל מדי פעם את הרכיבים השונים המשפיעים על מחירי הדירות בין ביקוש ובין היצע (אמיתי או מדומה) בין ריבית ריאלית וריבית שלילית והשלכות הריבית על היצוא וכו’. ראו לענין זה המאמר האם יש בועה בנדלן? כמה שאלות והתייחסות אחרת.

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>