Education Politics Security — 28 October 2012
<!--:HE-->גם זו אמריקה<!--:-->

במהלך השנים ביקרתי בארצות הברית מספר רב של פעמים, אך זו הפעם אני מבקש להסב את תשומת הלב למספר נושאים אולי שגרתיים אבל בעיני מאפיינים .

בדיקות ביטחוניות

כישראלים אנו מורגלים בבדיקות בטחוניות בכל מקום ציבורי ולא רק בנתב”ג.

כיוון שטסתי בחברת תעופה זרה נדרשתי להחליף טרמינלים בנמל האם של אותה חברה.

בעבר הרחוק יותר הייתה זו החלפה שיגרתית ללא בידוק נוסף על זה שעברנו בנתב”ג.  מאז ה- 11 לספטמבר 2001 , הבידוק לאלו הטסים לארצות הברית הוחמר כמה מונים ועתה למרות שמדובר בטיסת conection נדרשנו לעבור בידוק מלא קודם הכניסה לטרמינל הייעודי ממנו ממריאות הטיסות לארצות הברית (כולל הורדת נעליים).

במהלך הנסיעה בארצות הברית  נתקלנו במספר דברים מנוגדים, כך לדוגמה בעת העלייה לרכבת אין כל בידוק שהוא, גם לא המינימלי, אך לעומת זאת בעת העלייה למרומי האמפייר סטייט ישנו בידוק כולל שיקוף תיקים, כך גם הבדיקות בעת הכניסה למשחק כדורסל טרום עונה של ה-NBA ישנו בידוק בדומה לכניסה לקניונים ומקומות ציבור בישראל.

מזג האוויר

בעת ביקורנו בניו המפשייר הגיעו הטמפרטורות בבוקר ל- מינוס 2 מעלות צלזיוס לערך. וכך עברנו מהחום של ישראל ל”תא ההקפאה” האמריקאי.

האוניברסיטאות

למרות השפל הכלכלי בעקבות משבר הסאב פריים, האוניברסיטאות המובילות בעולם בלימודי מנהל עסקים הן אמריקאיות , כך מתוך 10 המדורגת ראשונות 8 הן אמריקאיות ו- 2 באירופה.

ולמרות העובדה כי לכל אחת מאוניברסיטאות אלו , ישנו רישום יתר בסדר גודל של מספר מונים על יכולת הקליטה של בתי הספר למנהל עסקים בכל אוניברסיטה ואוניברסיטה, ודרישות הקבלה הן גבוהות ומחמירות במיוחד , האוניברסיטאות מקבלות כל מועמד באופן מעורר התפעלות , לא רק  מבחינת החומר והסקירה על האוניברסיטה ויתרונותיה, אלא גם מבחינת אפשרויות העבודה לאחר גמר התואר כולל שמות המגייסים הגדולים .  הדברים אמורים ללא יוצא דופן ב  Tuck , MIT , Harvard , NYU ,  UCBerkly ואחרות.

בחירות  רחובות  ובעיות

חינוך וקהילה- בעת היותי בבוסטון הבחנתי בשלט אשר על פיו מדי יום נושרים ממערכת החינוך 7000 תלמידים. על פי השלט אם  נחבר את השולחנות שלהם אורכם הכולל יגיע ל- 4 מייל!!!

אירוניה- ועוד שלט בולט בקיימברידג’ מסטצ’וסטס, ליד משרד צבא ההצלה  (Salvation Army  ) המדבר על סיוע לילדים הומלסים בעייה ההולכת וגוברת , כאשר בו זמנית מוצב על המדרכה שלט המפנה את הבוחרים לקלפי במשרדי צבא ההצלה..

בין לבין בכל פינת רחוב בקיימברידג’ ניצבים אנשים תומכי הנשיא אובמה הקוראים לבוחרים להירשם ולהצביע זאת על אף העובדה שמסטצ’וסטס, נחשב כמדינה בטוחה של הנשיא, עד כדי כך שהמועמדים כלל אינם טורחים לבקר בה.

הומלסים- התופעה  מוכרת וידועה וכבר נכתבו על כך תילי תילים של מילים, ובכל זאת לראות זאת בפועל זה קצת אחרת.  כך לדוגמה כשחוצים את מסצ’וסטס אבניו בקיימברידג’, מעוז 2  אוניברסיטאות העל האמריקאיות MIT ו Harvard אשר הקמפוסים שלהן תופסים חלק ניכר מרחוב ארוך זה,  אי אפשר שלא להיתקל בבעיה בה עומדים אנשים צעירים ומבקשים את רחמי הציבור וכסף. כך לדוגמה כותבת על גבי שלט אחת אלמונית:

Homless and pregnant needs money

או אחד אחר העומד ברחוב ואומר לעוברים ושבים :

I am out of excuses do you have some money for me

אז נכון שתופעת קיבוץ הנדבות וההומלסים הגיעה גם לישראל ובכל זאת – גם זו אמריקה

מה מבדיל בין רח’ 46 פינת השדרה ה- 11, והבניין הנמצא בשדרה הראשונה בין רח’ 42- 48?

בפינת הרחובות 46 והשדרה ה- 11 בניו יורק באחד המזחים שעל נהר ההדסון עוגנת לה נושאת המטוסים אינטרפיד , זו שרתה את ארצות הברית בפסיפיק במלחמת העולם השנייה ולאחר מכן שופצה והספיקה לשרת במלחמת ויאטנאם. זו נושאת מטוסים קטנה במונחים של היום, אך ביקור בה והצפייה בשורת המטוסים הניצבת עליה החל ממטוס הריגול SR-71 , המשך דרך ה- F-14 טום קט וכו’ והמשך דרך מעבורת החלל אנטרפרייז המוצבת עליה לאחר שסיימה את שרותה ב- NASA.

 כל אלו צריכים להזכיר לכולנו את עוצמתה של ארצות הברית. לא רק עוצמה הצבאית של מדינה זו, אלא עוצמתה הטכנולוגית, עם הישגים ששום מדינה אחרת (מעצמה כזו או אחרת ) לא הגיעה אליהם. זו המדינה שבה קמו תאגידי הייטק המובילים את העולם כמו  איי.בי. אם, מייקרוסופט, אפל, גוגל  וכו’. ואילו ראש הממשלה ניסה, בעת ביקורו בבנין האו”ם הנמצא בשדרה הראשונה  ללמד את נשיא ארצות הברית הלכות חדשות בעינייני מעצמות עם “אמצעי המחשה חדישים להפליא” אשר הפכו לנושא השיחה העיקרי בכל מהדורות החדשות.

כדורסל

ליגת ה- NBA היא הגדולה והטובה ביותר בעולם, על כך אין חולק וכך במשחק טרום עונה בין הנטס ובין הסלטיקס בברקליס סנטר בברוקלין נכחו כ- 20 אלף צופים !!! בינהם גם כאלו שעודדו את הקבוצה האורחת בוסטון סלטיקס הנחשבת לאת הקבוצות היותר אהודת בארצות הברית.

אך ליגת ה- NBA היא יותר מכדורסל, במקום פרסומות במגרש הופיעו כתוביות על הלוח במרכז האולם הקוראות להצטרף ולתרום  למלחמה בסרטן, זאת ועוד הקבוצה המקומית שיתפה במהלך המשחק תחרות בין ילדים, ואת ההימנון הלאומי של ארצות הברית שר ילד בן 9 כשהקהל מצטרף אליו. ובכלל ניכרת ההשקעה של הקבוצה המקומית בקהילה המקומית המחזירה לה אהבה (למרות שתוצאת הסיום הייתה 115:85 לטובת הסלטיקס).

הקריאה השגורה יותר מכל בפי קהל האוהדים שהתקבץ באולם  היא- Defence ללמדנו שהמפתח לניצחון מתחיל קודם כל בהגנה והבנת מהלכי היריב- ואין מי שבין בכדורסל טוב יותר מהאמריקאים, שהרי המשחק הומצא קודם כל על ידם.

מילה על חברות התעופה

לארצות הברית טסנו עם חברת לופטהאנזה. אחרי השירות שקיבלנו בחברה זו קשה להבין איך חברה הנמנית על אותה ברית תעופה (יונייטד קונטיננטל) מצליחה לצמצם את הרווחים במושבי מחלקת התיירים באופן שאפילו לי (גובה 1.70 ) היה קשה לשבת .

מאידך אני ממליץ לחברת אל על ללמוד דבר או שניים על הדרך בה דיילים משרתים את הנוסעים (בכל מחלקה ) הן מחברת יונייטד ובודאי מחברת לופטהאנזה בה הישיבה במחלקת תיירים והשירות לנוסע הם פשוט ברמה אחרת.

ואגב – אין זה משנה באיזה חברת תעופה אתם טסים ובאיזה מחלקה – בעת טיסה ארוכה השתדלו לקום ממקומכם ולהניע את עצמכם .

ובכל זאת תמיד טוב להגיע ארצה ולהיות בבית בישראל.

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>