Economy Politics Security — 07 September 2011
<!--:HE-->המשבר בין טורקיה לישראל ותורת גבול הכאוס<!--:-->

אחד האלמנטים העיקריים בכל זירה שהיא  הוא בהכנה , ידיעה הכרה ושליטה מירביים של רכיבי הכוחות הפועלים בזירה.

ישנם תהליכים שאינם ניתנים לחיזוי או שליטה מדויקת, תהליכים אלו קרויים תהליכי גבול כאוס, ההתייחסות הראשונה לתהליכים אלו הייתה של סון טסו המצביא הסיני שאמר: “בשדה הקרב תמיד ישרור כאוס אולם אסור שישתרר אי סדר במחנך שלך מה שנראה כאי סדר הוא למעשה תוצאה של תכנון נכון”.

ממשלת ארדואן פועלת במסגרת המדיניות הנגזרת מהאידאולוגיה הניאו עותומאנית המבקשת להציב את טורקיה כמעצמה אזורית הגמונית במזרח התיכון ובאגן הים התיכון בפרט.

ערב האולטימטום של טורקיה והפרסומים על דו”ח פלמר כתבתי כי האמריקאים וברית נאט”ו זקוקים לטורקיה לצרכי מערכת הטילים נגד טילים הפרושה בגבול המזרחי של ברית נאטו ומיועדת להגנה מפני טילים איראנים. טורקיה השכילה להודיע על הסכמתה להצבת המערכת במקביל לאולטימטום , אך צריך לדעת כי הסכמתה זו של טורקיה כתובה על הקרח עקב דרישתה של טורקיה להגביל את העברת המידע ממערכת זו ולהבטיח כי המידע לא יגיע לידי ישראל .

צריך להבחין במספר אלמנטים בהתנהלות טורקיה.

ראשית מי שסבור כי התנצלות ישראלית  היה בה כדי לפתור את המשבר טועה!! הדרישות הטורקיות כללו 3 תנאים מצטברים לרבות הדרישה האולטימטיבית להסיר את המצור מעל רצועת עזה בטיעון כי מצור זה הוא בלתי חוקי ולמרות שדו”ח ועדת פלמר קיבל בענין זה את עמדתה של ישראל.

שנית התנצלות הייתה דרושה לטורקים כדי לקדם את מדיניותם האמורה לעיל שעניינה הגמוניה טורקית במזרח הים התיכון בכלל ובקרב המדינות המוסלמיות בפרט.

צריך לזכור כי מפלגת הצדק והפיתוח הטורקית היא מפלגה הקרובה בעמדותיה לאחים המוסלמים, מכאן ניתן להבין במקביל את רצונה של טורקיה לסייע לתנועות אחיות דוגמת החמאס בעזה והאחים המוסלמים בסוריה , כפי שבמהלך המהומות במצרים קרא ארדואן למובארכ להסתלק מהשלטון שם.

מעבר לכך יש אלמנט טורקי פנימי אותו מנצל עתה ארדואן.

מדובר ברצונו של ארדואן לבצע שינוי נוסף בחוקה הטורקית , שינוי שיביא לריכוז הכוח בידי נשיא טורקיה תוך שהוא מכוון לכך שבמקרה של שינוי כאמור יהיה זה הוא שיבחר למשרת נשיא המדינה הטורקית, אם תרצו השולטן הטורקי החדש בחליפת נשיא.

האמריקאים צריכים להבין כי טורקיה בראשותו של ארדואן משחקת משחק עצמאי לחלוטין , שבסופו של דבר יביא לחוסר יציבות במזרח התיכון . וחשוב מכל עדוד לטרור איסלאמי עליו כתבתי בפוסט קודם במסגרת התרחיש הנוגע לעלייתו.

טורקיה מתקרבת לקו האדום במשחק שעיניינו הרתעה.

צריך לזכור כי כאשר מילים ואיומים אינם מסייעים אזי כדי להחזיר את אלמנט ההרתעה או כדי ליצור אותו יש לנקוט במעשים ולהוכיח את נחישות המאיים והשאלה היא אם טורקיה נכונה לעשות זאת?

לצורך הענין טורקיה מצביעה על קפריסין כעל יעד לדוגמה על מנת להמחיש את נחישותה, זהו יעד נוח אשר יכולתו להתגונן מפני תוקפנות טורקית מוגבלת במיוחד לאור העובדה כי טורקיה שולטת באופן ישיר בשליש מקפריסין, וספק אם מדינות אירופה העסוקות במשבר חובות גוש האירו יחלצו להגנתו.

האיומים הטורקים כלפי קפריסין מיועדים במקביל כלפי ישראל על מנת להמחיש את  נחישותה של טורקיה,  ויכולתה להפעיל כוח גם כלפי ישראל.

המדיניות של טורקיה וממשלת ארדואן, לא הייתה אפשרית לולא רפיסותו של הממשל האמריקאי הנוכחי אשר חולשתו הרבה מתבררת לעיני כל .

מעבר לדרישה הטורקית לבוררות בינלאומית בחסות האו”ם, ועדת פלמר הייתה לוותה בתמיכה  אמריקאית פרי יוזמתה של סוזן רייס שגרירת ארצות הברית באו”ם ואחת היועצות הקרובות של נשיא ארצות הברית, אך במקום לצאת קבל עם ועדה בתמיכה במסקנות אלו (ולא רק בדברים של דוברת מחלקת המדינה), ארצות הברית של ממשל אובמה מנסה לפייס את טורקיה על חשבון יכולת העמידה של ישראל, ושחיקה נוספת במעטפת ההרתעה הישראלית.

ישראל חייבת להשיב לעצמה את יכולת ההרתעה שלה לרבות כלפי טורקיה ולהתנהל בנושא זה בדרך שתבהיר לטורקיה כי היא נכונה ונחושה להפעיל כוח כדי לסלק כל איום על ביטחונה ועל גבולותיה.

בדומה לתכנון של משחק בליארד, או לחובבי השח תכנון מהלכים במשחק שח מט, הדרך להשיב את יכולת ההרתעה היא לצבור באיטיות כוח צבאי שתהיה לו נגישות מהירה ממחנות הצבא לרצועת עזה ולצאת בעיתוי מתאים למבצע צבאי חדש נגד ארגוני המחבלים הפועלים מתוך הרצועה דרך סיני מבצע שהיום יש הסכמה ותובנה, כי לא יהיה מנוס ממנו והשאלה תהיה כאמור שאלה של עיתוי בשים לב גם לזירה הבינלאומית .

דו”ח פלמר יכול לשמש בידי ישראל כמנוף מדיני הנותן לגיטימציה לפעולה כזו על אפו ועל חמתו של הממשל הטורקי הטוען כל העת כנגד המצור, למרות ההתחמשות הגלויה והבלתי פוסקת של החמאס וארגוני המחבלים הפועלים מתוך הרצועה.

בסופו של דבר יכולת ההכלה של המשבר היא ענין של תכנון תבונה נחישות וידיעה כיצד ובאיזה אופן להפעיל את הכוח בלי ליזום מגע צבאי ישיר מול הטורקים.

בשים לב לעובדה כי שנת 2012 היא שנת בחירות בארצות הברית, ישראל צריכה להפעיל את ידידיה בקונגרס האמריקאי ולהצביע על המדיניות האנטישמית של ממשלת ארדואן לרבות העובדה כי תחת ממשלה זו שידרה הטלביזיה הטורקית סדרות אנטישמיות לרבות הסדרה “עמק הזאבים – פלשתין”, שיועדה לשדור ביום השואה הבינלאומי (על הסדרה ראו בקישור בסוף הפוסט) וכן דברים שאמר ידידו של ארדואן ראש ארגון ה- IHH  בולנט יילדרים במספר הזדמנויות וענינן אנטישמיות איסלאמית תוך צביעתה של הממשלה הטורקית כממשלה אנטישמית ובמשתמע, את מי שתומך בה כתומך באנטישמיות.

( הערה: סרט הקולנוע, מבוסס על סדרה, בשם “עמק הזאבים – עיראק”, שהופקה בשנת 2006 , סרט זה עסק בלחימה האמריקאית בעיראק והציג את ארצות-הברית כמי שמבצעת מעשי זוועה נגד אזרחים עיראקיים. הסרט, שצולם בסוריה, עלה עשרה מיליון דולרים, דבר שהפך אותו ליקר ביותר בתולדות הקולנוע התורכי. הוא זכה להצלחה רבה, והיה לשובר קופות בתורכיה (על- פי ההערכות צפו בו כ- 4 מליון תורכים )

 ולאלו המודאגים מהמשך הסחר עם טורקיה כדאי להבהיר כי בכל מקרה היצוא הישראלי לטורקיה צפוי לירידה ממשית לאור ההתנהלות של ממשלת ארדואן , אשר סמוך לבחירות האחרונות איים בצורה מפורשת ובוטה על אנשי עסקים בארצו בתביעה כי יתמכו בו ובמדיניותו וסביר להניח כי יפעיל לחצים פנימיים על אנשי עסקים בטורקיה כדי לצמצם את היבוא מישראל.

לענין זה טוב יעשו אנשי העסקים הישראלים אם יחפשו להם יעדי יצוא אלטרנטיבים, שכן השוק הטורקי יצטמצם בכל מקרה גם אם חילוקי הדעות בין ישראל ובין טורקיה ייושבו בדרך כזו או אחרת , אבל פוטנציאל הסכסוך לא ירד כל עוד טורקיה אוחזת במדיניות הניאו עותומאנית איסלאמית.

במקביל ישראל צריכה להכין  דרך אופציונלית להגביל את היבוא מטורקיה (קביעת שעורי מכס גבוהים, שמוש בתקנים וכיו”ב, ולהשתמש באופציה זו בתזמון הנוח לה לרבות אפשרות שמוש הדרגתי באמצעים אלו.

 

להלן הקישור לסקירה על הסרט עמק הזאבים- פלשתין:

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/pdf/as_006.pdf

ראו סקירה על דברים שנשא בולנט יילדרים ראש ה- IHH  ומתומכיו הבולטים של ארדואן ועושה דברו:

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/pdf/ipc_123.pdf

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>