Economy Politics Security Social — 04 July 2011
<!--:en-->gaza strip in a glance<!--:--><!--:HE-->רצועת עזה על קצה המזלג<!--:-->

רצועת עזה על קצה המזלג

רצועת עזה היא אחד המקומות הצפופים בעולם. שטחה  360 קמ”ר שחלקם שימש לחקלאות וחלקם לתעשיה זעירה

ישראל שלטה ברצועת עזה משנת 1967 ועד שנת 2005.

גיל החציון של תושבי הרצועה הוא17!! ראו פירמידת הגילאים של אוכלוסיית עזה.

http://www.census.gov/population/international/data/idb/country.php

מתוך כ- 1.5 מליון תושבים ברצועה (מספר מוערך )הרוב המוחלט הם פליטים (יחס של 2 פליטים על כל תושב עזתי מקורי).  מיעוטם של הפליטים מתגורר בשכונות שיקום פליטים כמו שייח רדואן , ורובם במחנות פליטים לאורך הרצועה . כמו במ.פ ג’באלייה ומחנות נוספים שם צפיפות האוכלוסין נחשבת לגדולה ביותר בעולם!!!

בארות המים של הרצועה , המלחו בחלקן עקב שאיבת יתר , וחלקן אינו ראוי לשתייה , באופן ההופך את הרצועה לתלותית בישראל, כמו גם תלותה באספקת החשמל והדלק לרצועה.

 

שיעור האבטלה ברצועת עזה עומד על כ- 45- 50 אחוז לערך (גברים )

ישראל ניהלה את הרצועה (כמו גם את איו”ש) באמצעות המנהל האזרחי, משנת 1967 ועד 2005 >>

לאחר מלחמת ששת הימים נוהלה ברצועת עזה לחימה עקשנית בטרור , ששיאו היה לאחר רצח ילדי ארויו. >>

דווקא לאחר מלחמת יום הכיפורים החלה רגיעה ברצועה , באותה תקופה ייסד איש האחים המוסלמים בשם אחמד יאסין ארגון בשם המוג’אמע האיסלאמי, ארגון שבבסיסו האידיאולוגיה של האחם המוסלמים>>

המנהל האזרחי (שהוא בעצם זרוע הניהול האזרחית של הצבא ומשרד הביטחון השטחים ) החליט לתמוך בגוף זה כמשקל נגד לארגון הפתח ששלט באותה עת שלטון ללא מצרים ברצועה.

תמיכה זו באה בין השאר לידי ביטוי בסיוע בהקמתם של מסגדים שנשלטו על ידי ארגון זה>>

בשנת 1983 הסתבר כי אחמד יאסין עמד בראש התארגנות צבאית יחד עם שייח צאלח שחאדה ואחרים , הוא הועמד לדין נשפט ל- 13 שנות מאסר אך שוחרר אחרי קצת פחות משנתיים במסגרת עיסקת ג’יבריל.

אחמד יאסין הקים אלמנטים מסוימים של הארגון בשלהי 1987 ובראשית שנת 1988 (על פי הערכות מיד לאחר פרוץ האינתיפאדה הראשונה  ) את ארגון החמאס כפי שאנו מכירים אותו וכתב את אמנת הארגון בו נקבע כי החמאס הוא ארגון של האחים המוסלמים.

האמנה  בעלת מאפיינים  אנטישמים מובהקים ומוטיבים הלקוחים מתוך “הפרוטוקולים של זקני ציון” ושוללת את קיומה של מדינת ישראל.

ישראל הוציאה את הארגון אל מחוץ לחוק באוגוסט 1988

משך כל השנים בהם שלטה ישראל ברצועה לא נעשה ניסיון אמיתי להעמיד לתושבי הרצועה בסיס כלכלי מקומי אמיתי.

תושבי הרצועה שימשו כעורף פועלים למדינת ישראל והושארו כך.

הפועל היוצא היה אבטלה כבדה +ריבוי טבעי מהגבוהים בעולם + הכנסה לנפש נמוכה =, מתכון שהוביל לפריצתה של האינתיפאדה הראשונה בשלהי שנת 1987.

למרות שלכאורה מייחסים את  מועד פרוץ האינתיפאדה ראשונה ל יום 9 לדצמבר 1987, ניתן היה להבחין בקיומם של סימנים מעידים להתקוממות כבר באוגוסט 1987 ולאורך אותה שנה בעקבות מספק אירועים , וכמה סיבות מצטברות כאשר האחת מהן היא ירידה בתל”ג  ביחס לנפש ברצועה בעקבות הריבוי הטיבעי הגדול (עיינו בפירמידת הגילאים דלעיל) ותוספת של הקצנה דתית , אשר מאז ומעולם הייתה קיימת ברצועה.

עליית החמאס ברצועה סימנה בעצם את שקיעת השפעתו של ארגון הפת”ח ברצועה ובסיס כוחו של אחד האנשים השנואים על החמאס, מוחמד דחלאן איש הרצועה ממנהיגי הפתח בן טיפוחיו של יאסר ערפאת הנמצא כיום ברמאללה לאחר שברח לשם בעקבות הההפיכה שבצע החמאס.

שקיעתו של הפת”ח בכלל החלה לאור השחיתות הרבה שפשתה במנהיגי הארגון החל מיאסר ערפאת ושאר אנשיו כולל מוחמד דחלאן.

אחד הארגונים הבינלאומיים הפעילים ברצועה הוא ארגון הסעד והתעסוקה לפליטים = אונרא.>>

תרומתו של ארגון זה אינה רק באספקת מזון למי שמוגדרים פליטים, אלא בניהול בתי ספר רבים ברצועה באופן עצמאי למדי וככל שניתן.

יחד עם זאת יש בפעילותו של הארגון משום הנצחת מחנות הפליטים והחרפת מוקדי הטרור הנמצאים ברצועה. >> אחד הרעיונות לפתרון הנושא הינה תוכנית בינלאומית לשיקום הפליטים (ולא בתוככי מדינת ישראל ולא באיו”ש) ובמקביל צמצום פעילותו של הארגון ברצועה עד ביטול הפעילות כליל.

וצריך לזכור כי ברצועת עזה אין ואקום ולפיכך מי שטוען כי יציאת אונר”א תתרום לכלכלת עזה צריך לקחת בחשבון כי היא תתרום להשתלטות מוחלטת על חינוכם של ילדי עזה והנצחת השנאה לישראל לדורי דורת ללא פיתרון של ממש ומבלי להפחית כהוא זה מעוצמת השנאה הקיימת כבר כיום.

עזה לא תהפוך להונג קונג לא היום לא מחר ולא בעוד 20 שנה, מי שטוען כי לעזה פוטנציאל כזה צריך לנטרל ממנה את האלמנטים הדתיים הקיצוניים השולטים בה , דבר שלהשקפתי דרושים שנים רבות של שלטון חילוני מובהק כדי שניתן יהיה לדבר על כך וגם אז אין בכך כל רבותא.

מי שחולם על בניית נמל בעזה דוגמת זה של הונג קונג כדאי שישכח מכך , שכן נמל משמעותו הכנסה בלתי מבוקרת של אמל”ח לתוככי רצועת עזה , לרבות טילים ורקטות כמעט ללא הגבלה.

יחסי המצרים עם תושבי הרצועה היו יחסים טעונים מאז  ומעולם.

מיד עם חצייתה של רפיח  והעברת חלקה לידי המצרים , דאגו המצרים לניטרול כל האלמנטים הבעייתיים בחלק שנותר בשטחם  כולל אלמנטים בשכונות שיקום פליטים  בחלקה הדרום מערבי של העיר סמוך לציר פילדלפי).

מצרים דאגה עד ירידת שלטון מובארכ לניטרול אלמנטים של האחים המוסלמים בכל שטח נתון שהיה בשליטתה.

מציאות לפיה יש שלטון “אחים מוסלמים” (כפי שציינתי החמאס הוא ארגון כזה ) בגבולה הצפוני של מצרים ואפשרות לשיתוף פעולה בין החמאס והאחים המוסלמים במצרים הוא  רכיב מאיים על השלטון המצרי , לאור מרכזיותה של  תנועה זו שנוסדה במצרים בשנת 1928 על ידי מורה בשם חסן  אל בנא.

לסיכום- לצערי רצועת עזה תמשיך ותישאר מוקד של טרור ואף יצואנית של טרור גם בשנים הבאות . פתרון לרצועה צריך להיות פתרון בינלאומי שישלב בתוכו פרוק מחנות הפליטים ושיקומם של הפליטים בתוככי הרצועה ובמקומות אחרים  ובשום פנים ואופן לא בתוך ישראל.

Related Articles

Share

About Author

Gabriel

Gabriel Benami- LLB- University of Tel Aviv, LLM- University of Bar Ilan, MA (political science/national security) University of Haifa & The National Security College

(0) Readers Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>